Google contentmachine

Google als contentmachine

Als u denkt aan de term zoekmachine, denkt u onvermijdelijk aan Google. Maar het wordt ook steeds meer zijn eigen content provider.

In een evaluatie, uitgevoerd door Rand Fishkin op basis van gegevens van het clickstream-gegevensbedrijf Jumpshot, wijst hij erop dat voor het eerst in juni 2019 meer dan de helft van alle zoekopdrachten op Google zogenaamde nul-klik-zoekopdrachten waren. Dat wil zeggen dat na de invoer van de zoekterm, er niet meer wordt doorgeklikt naar een externe website. Google biedt al geruime tijd een schat aan informatie direct op de eerste zoekpagina voor de betreffende term.

Nul-klik verzoeken in stijgende lijn

In de evaluatie van Fishkin heeft ongeveer 50,33% van alle zoekopdrachten dergelijke zero-click zoekopdrachten uitgevoerd. Slechts 4,42% leidde tot een klik op advertenties, dat wil zeggen betaalde zoekresultaten die bovenaan of aan het einde van een zoekpagina worden weergegeven. De resterende 45,25% klikt op de klassieke organische zoekresultaten. Bovendien leidt iets minder dan 6% van deze klassieke zoekresultaten naar de eigen pagina's van Google. De marktdominantie van Google blijkt echter nog duidelijker, men kijkt naar de verdeling van alle zoekopdrachten op verschillende portals.

Het marktaandeel van Google blijft hoog

Bij het zoeken naar alternatieven vallen op zijn best zelfs een Yahoo of Bing, maar hun marktaandelen zijn zo klein in vergelijking met die van Google dat ze eigenlijk bijna te verwaarlozen zijn, ook al zijn het geen kleine bedrijven. Maar browsergebaseerde zoekopdrachten zijn ongeveer 94% op Google. Yahoo daalt tot 1,41% en Bing tot 1,18%. Maar in deze evaluatie zijn zoekopdrachten op apps zelfs niet opgenomen, daarom is het werkelijke marktaandeel van de zoekopdrachten van Google nog steeds veel hoger, ongeveer 97%, schat Fishkin. Maar alleen een historische vergelijking tussen de klikken op de drie verschillende soorten zoekresultaten, Zero-Click, Advertenties, organisch, laat zien wat het zakelijke beleid van Google daar is.

Langzame groei van advertenties

In het eerste kwartaal van 2016 bedroegen de zero-click-aanvragen nog 43,9% en de betaalde advertenties 2,10%. Organische klikken waren nog steeds goed voor 54,01%. Het proces is behoorlijk verraderlijk, maar sindsdien is er van kwartaal tot kwartaal een gestage trend in de richting van een groter aandeel advertenties en zoekopdrachten zonder klik. Het vermoeden dat Google opnieuw zijn marktmacht heeft misbruikt is vrij nauw. Een recent Amerikaans congrescomité vroeg Google-ambtenaren bijvoorbeeld om commentaar te geven op de verklaring van Larry Page uit 2004 dat ze mensen naar Google wilden krijgen om hun zoekopdrachten zo snel mogelijk te beantwoorden en ze vervolgens zo snel mogelijk aan anderen terug te geven Om pagina's te begeleiden, zoals voorheen. Het antwoord op deze vraag is nog in behandeling, maar een duidelijke uitspraak moet nog zeker zijn. (zie Fishkin op 13/08/2019 op sparktoro.com)

SEO blijft een belangrijk onderwerp

Maar wat kunnen bedrijven doen om op Google te blijven en wat betekent dat voor zoekmachineoptimalisatie (SEO)? Welnu, het blijft uiteindelijk een belangrijk onderwerp en moet nog steeds niet worden verwaarloosd, omdat met het instorten van het organische bereik op sociale media zoals Facebook en Co., zoekmachines en gerelateerde SEO zelfs een kleine comeback hebben gemaakt. Je moet blijven streven naar actieve bezoekerskanalen en je eigen inhoud. Een blog is onophoudelijk, maar het hangt af van de inhoud. Ontwerp ze zo dat de zoeker antwoorden op zijn potentiële vragen vindt, met speciale aandacht voor frequent zoeken.

10 september 2019

Snelheid van digitalisering

Wat vandaag nog steeds innovatief is, is morgen verouderd. Digitalisering verandert onze werkwereld razendsnel.

Lees verder

Mobile ERP wordt beter

Mobiliteit is het modewoord in digitalisering. Maar vaak kunnen de mobiele versies van de ERP-systemen niet doen wat ze beloven. Tot nu toe.

Lees verder