Google contentmachine

Google als contentmachine

Als u denkt aan de term zoekmachine, denkt u onvermijdelijk aan Google. Maar het wordt ook steeds meer zijn eigen content provider.

In een evaluatie, uitgevoerd door Rand Fishkin op basis van gegevens van het clickstream-gegevensbedrijf Jumpshot, wijst hij erop dat voor het eerst in juni 2019 meer dan de helft van alle zoekopdrachten op Google zogenaamde nul-klik-zoekopdrachten waren. Dat wil zeggen dat na de invoer van de zoekterm, er niet meer wordt doorgeklikt naar een externe website. Google biedt al geruime tijd een schat aan informatie direct op de eerste zoekpagina voor de betreffende term.

Nul-klik verzoeken in stijgende lijn

In de evaluatie van Fishkin heeft ongeveer 50,33% van alle zoekopdrachten dergelijke zero-click zoekopdrachten uitgevoerd. Slechts 4,42% leidde tot een klik op advertenties, dat wil zeggen betaalde zoekresultaten die bovenaan of aan het einde van een zoekpagina worden weergegeven. De resterende 45,25% klikt op de klassieke organische zoekresultaten. Bovendien leidt iets minder dan 6% van deze klassieke zoekresultaten naar de eigen pagina's van Google. De marktdominantie van Google blijkt echter nog duidelijker, men kijkt naar de verdeling van alle zoekopdrachten op verschillende portals.

Het marktaandeel van Google blijft hoog

Bij het zoeken naar alternatieven vallen op zijn best zelfs een Yahoo of Bing, maar hun marktaandelen zijn zo klein in vergelijking met die van Google dat ze eigenlijk bijna te verwaarlozen zijn, ook al zijn het geen kleine bedrijven. Maar browsergebaseerde zoekopdrachten zijn ongeveer 94% op Google. Yahoo daalt tot 1,41% en Bing tot 1,18%. Maar in deze evaluatie zijn zoekopdrachten op apps zelfs niet opgenomen, daarom is het werkelijke marktaandeel van de zoekopdrachten van Google nog steeds veel hoger, ongeveer 97%, schat Fishkin. Maar alleen een historische vergelijking tussen de klikken op de drie verschillende soorten zoekresultaten, Zero-Click, Advertenties, organisch, laat zien wat het zakelijke beleid van Google daar is.

Langzame groei van advertenties

In het eerste kwartaal van 2016 bedroegen de zero-click-aanvragen nog 43,9% en de betaalde advertenties 2,10%. Organische klikken waren nog steeds goed voor 54,01%. Het proces is behoorlijk verraderlijk, maar sindsdien is er van kwartaal tot kwartaal een gestage trend in de richting van een groter aandeel advertenties en zoekopdrachten zonder klik. Het vermoeden dat Google opnieuw zijn marktmacht heeft misbruikt is vrij nauw. Een recent Amerikaans congrescomité vroeg Google-ambtenaren bijvoorbeeld om commentaar te geven op de verklaring van Larry Page uit 2004 dat ze mensen naar Google wilden krijgen om hun zoekopdrachten zo snel mogelijk te beantwoorden en ze vervolgens zo snel mogelijk aan anderen terug te geven Om pagina's te begeleiden, zoals voorheen. Het antwoord op deze vraag is nog in behandeling, maar een duidelijke uitspraak moet nog zeker zijn. (zie Fishkin op 13/08/2019 op sparktoro.com)

SEO blijft een belangrijk onderwerp

Maar wat kunnen bedrijven doen om op Google te blijven en wat betekent dat voor zoekmachineoptimalisatie (SEO)? Welnu, het blijft uiteindelijk een belangrijk onderwerp en moet nog steeds niet worden verwaarloosd, omdat met het instorten van het organische bereik op sociale media zoals Facebook en Co., zoekmachines en gerelateerde SEO zelfs een kleine comeback hebben gemaakt. Je moet blijven streven naar actieve bezoekerskanalen en je eigen inhoud. Een blog is onophoudelijk, maar het hangt af van de inhoud. Ontwerp ze zo dat de zoeker antwoorden op zijn potentiële vragen vindt, met speciale aandacht voor frequent zoeken.

10 september 2019

Google SEO Yahoo Bing Zero-Click Search Organic Advertenties

Start uw ERP selectie

Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw ERP selectie:Bij uw selectie is het belangrijk om met uw sector rekening te houden. Een ERP systeem moet perfect aansluiten bij uw bedrijfsprocessen. Deze processen verschillen per branche. Zo werkt een groothandel bijvoorbeeld anders dan een bouwbedrijf en heeft dus andere ERP functionaliteiten nodig.

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

In wat voor soort bouw bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u vaak met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Doet u veel aan onderhoud?
Wilt u ook bedrijfsmiddelen kunnen inplannen?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Wat voor soort retailer bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Hoeveel fysieke verkooppunten heeft u?
Aan wat voor soort klanten levert u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?

Wat voor soort dienstverlener bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Wat voor soort onderwijs geeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Hebben uw klanten een lidmaatschap bij u?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor cursistenregistratie?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor HRM?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Geeft u ook les op afstand?
Werkt u met roosters en locatieplanning?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

In wat voor soort zorg bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Wilt u het ERP systeem ook gebruiken voor cliëntenregistratie?
Biedt uw organisatie overnachtingen aan?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Verleent u zorg op locatie?

In wat voor soort handel bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Heeft u een webshop die moet worden geïntegreerd?
Hoeveel fysieke winkels met point-of-sale heeft u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?
Aan wat voor soort klanten levert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Wilt u dat het ERP systeem klaar is voor het IoT (Internet of Things)?
Wenst u een koppeling met belangrijke leveranciers als de Technische Unie en Rexel?
Pleegt u ook onderhoudswerkzaamheden?
Moeten werkbonnen mobiel kunnen ingevoerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Moet het systeem offline kunnen worden geraadpleegd?
Moet u machines op afstand kunnen monitoren?
Werkt u ook op projectbasis?
Moet u koelmiddelen registreren?

Wat voor soort nutsbedrijf heeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?
Doet u veel aan onderhoud?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Overheid en NGO’s

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt u projectmatig?
Wenst u een ledenadministratie?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Moet het ERP systeem mobiel beschikbaar zijn?

Wat voor logistieke diensten biedt u aan?

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Groupage/Deelpartijen (LTL)
Groupage/deelpartijen die in een hub gebundeld worden voor meerdere opdrachtgevers
FTL
Volle ladingen voor meerdere opdrachtgevers
Dedicated Logistics
Vervoer voor één opdrachtgever

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Heeft u een eigen wagenpark?
Moeten goederen gekoeld worden vervoerd?
Importeert u artikelen?
Exporteert u ook artikelen?

Hoe ziet uw productieproces eruit?

In wat voor soort productie bent u gespecialiseerd?

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Doet u regelmatig onderhoud?
Werkt u met Service Level Agreements?
Dient het ERP systeem te koppelen met andere programma’s?
Werkt u op projectbasis?
Wenst u uren te registreren in het systeem?

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Vragen over uw organisatie

Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Hoeveel magazijnen heeft u?
Werkt u multi-currency?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging gevestigd in Nederland?
ERP leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden ERP leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Exact lanceert Exact bouw7 cloudsoftware in België

Met deze mobiele cloudoplossing kunnen bouwbedrijven overal en in real-time de juiste informatie digitaal inzien en bewerken, waardoor een papieren administratie niet meer nodig is.

Lees verder

Exact neemt HR-cloudsoftwareleverancier Officient over

Belgische oplossing maakt beheer van HR-taken in één systeem mogelijk.

Lees verder

Een ERP implementeren tijdens een lockdown

Voor veel bedrijven brengt de coronapandemie ook grote onzekerheid met zich mee en grote vrees voor de toekomst.

Lees verder