‘Digitalisering verlicht werkdruk in de zorg’
Onderzoek van ERP-leverancier AFAS toont aan dat digitalisering in de zorg echt effect heeft.
Het is iets dat we op deze website heel vaak herhalen: de digitalisering en automatisering van bedrijfsprocessen heeft een blijvende, positieve invloed op je organisatie. Toch is het soms lastig om deze claim te ondersteunen.
Gelukkig kunnen we daarom met regelmaat vertrouwen op onderzoek en statistieken uit de praktijk. In dit artikel kijken we naar recent onderzoek van Markteffect, dat in opdracht van AFAS Software op pad ging om te achterhalen in hoeverre digitalisering nu écht een positieve invloed heeft in de zorgsector. In totaal deden 89 organisaties mee aan het onderzoek.
De huidige werkdruk in de zorg
We weten inmiddels allemaal: de zorg is overbelast. Te weinig personeel, een hoge werkdruk en vaak intense werkomstandigheden zorgen ervoor dat het niet altijd mogelijk is om de allerbeste zorg te bieden. De intentie is er natuurlijk altijd, maar wie in zijn eentje twintig mensen naar bed moet brengen, kan onmogelijk iedereen evenveel aandacht geven.
Gelukkig behoort de zorg tot de sectoren waarin digitalisering het meest serieus wordt aangepakt. En dat móét ook wel, want juist in de zorg kunnen digitalisering en automatisering het verschil maken in kwaliteit. Maar hoe ervaren de zorgmedewerkers het zelf?
Administratieve belasting neemt af
In het onderzoek worden alle lagen van de zorg vertegenwoordigd, de resultaten zijn dus geen schets van de manier waarop directieleden naar de situatie kijken. Ook het personeel dat dagelijks met de software werkt, komt aan het woord.
Een aantal interessante statistieken:
- Van alle respondenten zegt 75% dat de administratieve belasting dankzij digitalisering daadwerkelijk is afgenomen.
- 67% zegt dankzij een centraal systeem meer grip te hebben op de actuele situatie.
- Bijna alle respondenten zijn het ermee eens: snellere processen en automatisering leiden tot minder fouten en meer efficiëntie. Zo zegt 73% dat ze sinds de inzet van een centraal systeem beter met elkaar zijn gaan samenwerken.
Losse systemen zorgen voor frustratie
Het is een gegeven dat zorgverleners zich moeten focussen op het belangrijkste dat er is: de zorg voor de cliënt. Maar administratie hoort er nu eenmaal bij. Het is voor familieleden en collega’s namelijk belangrijk dat zij ook weten wat er bij een cliënt speelt, zodat zij hier rekening mee kunnen houden.
Het onderzoek van AFAS laat echter zien dat veel zorginstellingen nog met losse systemen werken. Daardoor moeten gegevens vaak dubbel worden ingevoerd, wat begrijpelijkerwijs tot frustratie leidt. Hoe meer administratief werk, hoe groter de druk om verloren tijd later in te halen. Volgens de onderzoeker onderstreept dit nog maar eens het belang van automatisering en digitalisering:
“We zien dat organisaties met overzichtelijke processen meer rust en structuur ervaren”, aldus Tom van Summeren, Salesmanager Zorg bij AFAS. Volgens hem heeft dit effect op de hele organisatie.
Data als sleutel tot succes
Ook dit benadrukken we regelmatig. Wanneer organisaties daadwerkelijk grip op hun data weten te krijgen en snappen wat deze gegevens inhouden, zijn ze in staat om hun processen verder te optimaliseren.
Rapportages spelen hierin een belangrijke rol. Rapportages vertalen ruwe data naar heldere en bruikbare inzichten. De respondenten beamen het belang van data: nagenoeg iedereen stelt dat de betrouwbaarheid van informatie is toegenomen. De helft zegt dat ook de besluitvorming hierdoor is verbeterd.
Ruimte voor goede zorg
In de resultaten zegt onderzoeker AFAS het eigenlijk perfect: goede softwaresystemen ondersteunen, ze belasten niet. Administratief werk wordt veel minder snel als een obstakel gezien als het efficiënt en moeiteloos kan worden uitgevoerd. Je voert taken sneller uit, waardoor er meer ruimte ontstaat voor directe zorg.
Tot slot wijst het onderzoek op de rol van software bij het naleven van wet- en regelgeving. 86% voelt zich een stuk prettiger als ze weten dat ze hierin worden ondersteund door een leverancier met kennis en ervaring.
Software verhoogt werkplezier in de zorg
Misschien wel de belangrijkste uitkomst uit het onderzoek: drie op de vier organisaties ervaart dankzij digitalisering meer werkplezier onder het personeel. De verlichting van de administratieve werkdruk geeft hen namelijk de kans om uit te blinken in wat ze écht goed doen en leuk vinden: het verlenen van de best mogelijke zorg.
Bron
AFAS Software: ‘Digitalisering backoffice leidt tot minder druk en meer werkplezier in de zorg’ - 9 juli 2025
28 juli 2025
Start uw ERP selectie
Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming
AI in de zorg: nieuw platform moet dagelijks uren besparen
En wat is de link met Enterprise Resource Planning (ERP)?
Lees verderKabinet stelt tot €108 miljoen beschikbaar voor technologische ontwikkeling van de zorgsector
Zorginstellingen kunnen binnenkort maximaal €25.000 aanvragen voor het opstellen van een strategie en het ontwikkelen van een implementatieplan.
Lees verderHet grootste health tech event van ons land komt er weer aan
Alles over Zorg & ICT 2024: dé plek waar zorgprofessionals samenkomen om te discussiëren over technologische innovaties en ontwikkelingen in de zorg.
Lees verder