Nederlandse autoriteiten eisen meer transparantie in supply chains
Markttoezicht-autoriteiten eisen meer transparantie en willen dat producenten meer verantwoordelijkheid nemen.
We zijn als samenleving steeds meer gaan bestellen. Vooral tijdens de coronapandemie is de populariteit van e-commerce explosief gestegen. Webshops zijn daarom populairder dan ooit: volgens onze overheid komen jaarlijks maar liefst 1 miljard pakketjes via ons land de EU binnen.
Maar volgens markttoezicht-autoriteiten zoals de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI) en onze douane is er een zorgelijke ontwikkeling gaande. Welke ontwikkeling dat is? Daar leggen we in dit artikel meer over uit.
Explosieve groei van e-commerce
Iedereen besteld tegenwoordig weleens iets online. Zelfs de generaties die totaal niet opgroeiden met elektronica, zijn via hun tablet in staat om iets te bestellen. Ook hebben we ongetwijfeld allemaal inmiddels wel gehoord van Aziatische webshops als SHEIN, AliExpress en Temu. En juist om de praktijken van deze online handelaren, is er aan de bel getrokken.
Het probleem zit namelijk niet per se in de afkomst van een product dat door deze handelaren wordt aangeboden. In het verleden kochten we namelijk ook producten die bijvoorbeeld afkomstig waren uit China. Het grote verschil is alleen dat zij tegenwoordig hun producten rechtstreeks aan de Europese en Nederlandse klanten verkopen. Een zorgwekkende ontwikkeling, vinden de eerder genoemde autoriteiten.
Handhaven van wetten en regels
Volgens de toezichthouders hanteren de producenten van deze Aziatische webshops namelijk niet dezelfde regels als ons. Regels op het gebied van duurzaamheid, of bijvoorbeeld de brandveiligheid van een product. Volgens de markttoezicht-autoriteiten moet de Europese consument daarom beter beschermd worden. Zij vrezen dat onze markt overspoeld wordt door onveilige en niet-duurzame producten.
En dus willen ze dat deze producenten strenger worden gecontroleerd. In andere woorden, er wordt meer transparantie in hun supply chain geëist. Hierdoor kunnen de autoriteiten beter achterhalen hoe het product tot stand is gekomen, en of het wel voldoet aan de geldende wet- en regelgeving. Het wordt volgens de Nederlandse toezichthouders hoog tijd dat de niet-Europese producenten hun verantwoordelijkheid gaan nemen.
“Consumenten worden steeds vaker geconfronteerd met onveilige, digitale producten, een direct gevolg van de explosieve toename van e-commerce. Veel van die producten komen van buiten de EU en voldoen niet aan de Europese regels. Dit brengt de veiligheid van consumenten ernstig in gevaar. Daarom geven wij als toezichthouders gezamenlijk een krachtig signaal af: er is nu actie nodig om risico’s te beheersen en consumenten te beschermen”, vertelt Angeline van Dijk, inspecteur-generaal van één van de markttoezicht-autoriteiten.
Oneerlijke concurrentie
Europese producenten moeten zich houden aan allerlei strenge richtlijnen. Zo moeten ze aantoonbaar kunnen maken dat het product zo effectief mogelijk, op veilige en duurzame wijze wordt geproduceerd. Daarnaast moeten ze ook kunnen bewijzen dat het product niet schadelijk kan zijn voor de gezondheid van hun gebruikers.
De toezichthouders vinden dat deze regels door de niet-Europese producenten onvoldoende worden nageleefd. Dit creëert namelijk ook een oneven speelveld: Europese producenten zijn veel meer tijd en geld kwijt aan investeringen in bijvoorbeeld de verduurzaming van hun productieproces. De niet-Europese producenten maken zich hier geen zorgen om en zijn daarom in staat om hun product spotgoedkoop aan de Europese markt tentoon te stellen. Europese producenten kunnen hier nauwelijks mee concurreren.
Samen voor een betere wereld
De explosieve groei van e-commerce heeft ertoe geleid dat Nederlandse autoriteiten zoals de douane onmogelijk ieder pakketje kunnen controleren. Zij pleiten daarom voor een gezamenlijke aanpak, waarin iedereen zich aan dezelfde regels dient te houden. Voor iedere supply chain wordt gemeten met dezelfde maten; iets dat uiteindelijk zal moeten leiden tot de productie van veilige producten en het stimuleren van een gezonde en eerlijke concurrentiestrijd.
Bron
Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI): ‘Nederlandse toezichthouders: gezamenlijke aanpak e-commerce producten nodig om consumenten te beschermen’ - 16 januari 2025
24 januari 2025
Start uw ERP selectie
Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming
Leer van de besten: Gartners 2025 Supply Chain Top 25
Wat kunnen we leren van organisaties als Heineken, L’Oréal en Microsoft?
Lees verderOverheid gaat supply chains onder de loep nemen
Inspecties moeten uitwijzen of organisaties voldoende aandacht besteden aan hun digitale weerbaarheid.
Lees verderRisico’s in supply chains: dit zijn de 8 belangrijkste
Want voorkomen is altijd beter dan genezen.
Lees verder