Nederlandse bedrijven hebben vertrouwen in IT, iets minder in de toekomst
Alles over de bevindingen uit een recent onderzoek, waar het gebruik van IT in ons bedrijfsleven onder de loep werd genomen.
Digitalisering is een proces dat altijd gaande is. We worden continu geconfronteerd met nieuwe ontwikkelingen en technologieën; het is soms dus best lastig om volledig up-to-date te blijven.
Veel Nederlandse bedrijven hebben de stap naar een digitaal landschap gelukkig al enige tijd geleden gemaakt. Maar in hoeverre vertrouwt men eigenlijk op de eigen IT-infrastructuur? En hoe kijkt men naar de toekomst?
Dat zijn slechts twee van de vele vragen die we kunnen beantwoorden dankzij het Kyndryl Readiness Rapport 2024, dat onlangs werd uitgebracht. Laten we de belangrijkste onderzoeksresultaten eens op een rij zetten.
Er is veel vertrouwen in de eigen IT-infrastructuur..
De onderzoeksresultaten laten zien dat Nederlandse bedrijven positief gestemd zijn, als we het hebben over hun eigen IT-infrastructuur. Ze zien dat moderne technologieën binnen zakelijke software helpen om een concurrentievoordeel te behalen. Maar daar blijft het niet bij, het helpt ook met het beperken van risico’s, het ontdekken van nieuwe tools en het opbouwen van talenten. Het belang van een solide basis is dus overduidelijk: bijna alle respondenten geven aan dat technologische modernisering een van de topprioriteiten is.
..maar er zijn ook zorgen
Tegelijkertijd laat het onderzoek zien dat er ook een toekomstig probleem aan lijkt te komen: maar liefst 54% vreest dat de belangrijkste componenten van de IT-infrastructuur of bedrijfssoftware verouderd zijn, of in ieder geval binnenkort gedateerd zullen zijn.
Een kwetsbaar IT-systeem creëert vervolgens de volgende zorg: de meerderheid van de Nederlandse bedrijfsleiders maakt zich zorgen over cyberaanvallen. Slechts 25% voelt zich voldoende voorbereid om hiermee om te gaan. Het is in elk geval positief dat er geen sprake is van onwil, maar dat er eerder een gebrek is aan de juiste competenties. 67% vreest namelijk dat ze niet beschikken over de juiste vaardigheden om dit probleem effectief aan te kunnen pakken.
Wat heeft de toekomst voor ons in petto?
We hebben dus relatief veel vertrouwen in de bestaande systemen, maar er zijn ook terechte zorgen. Dat brengt ons bij de vraag: wat zal de toekomst gaan brengen? Ook daar werd in dit onderzoek naar gekeken. Dit waren de belangrijkste uitgangspunten:
- Hoewel de wereld het inmiddels bijna alleen maar over AI heeft, vinden de respondenten het moeilijk om hier de toegevoegde waarde van in te zien. Slechts 34% ziet momenteel een positief rendement in de investeringen in kunstmatige intelligentie. Volgens de onderzoeksresultaten komt dit door een gebrek aan vaardigheden, onzekerheid over de ROI en zorgen over gegevensprivacy.
- Eén van de belangrijkste uitgangspunten is dat bijna alle respondenten bereid zijn om te blijven investeren in IT. Voor hen is dit niet alleen dé manier om te kunnen blijven groeien, maar helpt het ook met het bestrijden van de eerder genoemde risico’s. De meesten zijn bereid om drie belangrijke maatregelen te nemen. Men wil investeren in de digitale training en ontwikkeling van het personeel (48%), waar mogelijk upgrades aanbrengen in de IT-omgeving (40%) en bestaande regelgeving nog beter naleven (33%).
Geen woorden, maar daden
Als dit onderzoek ons iets laat zien, dan is het dat er een groot gat is tussen het vertrouwen in de bestaande IT-omgeving en de mate waarin bedrijven klaar zijn voor de toekomst. Voor nu gaat het dus nog goed, maar het is belangrijk dat bedrijven in dit digitale tijdperk mee blijven bewegen met de rest van de wereld.
Voor een groot deel lijkt het neer te komen op de bestaande kennis en kwaliteit binnen het bedrijf. Kijk bijvoorbeeld naar AI. De meesten zijn zich bewust van de voordelen, maar geven ook toe dat ze niet altijd even goed weten hoe ze hier daadwerkelijk het meeste uit kunnen halen. Hier ligt dus overduidelijk ruimte voor verbetering; verbetering die alleen met de juiste investeringen plaats zal gaan vinden.
Want alleen door iets tijd en aandacht te geven, is het in staat om te groeien. Dat geldt dus ook voor de weerbaarheid van de IT-infrastructuur van een bedrijf.
Hoe kan een ERP-systeem helpen?
Als bedrijven willen beschikken over een solide database, dan hoeven ze niet verder te kijken dan het ERP-systeem. ERP-software helpt met de automatisering van repetitieve, handmatige taken en fungeert tevens als een centrale database. Alle belangrijke gegevens worden hierdoor binnen een beveiligde omgeving bewaard, zodat u druk bezig kan blijven met belangrijkere zaken. Met de juiste zakelijke software kunnen bedrijven werken aan de training en ontwikkeling van hun digitale competenties; zo zullen ze volledig voorbereid zijn op de toekomst.
Bron
Kyndryl: ‘Kyndryl Readiness Report: 90% confident in IT, but 39% say it's future-ready’ - 16 oktober 2024
31 oktober 2024
Start uw ERP selectie
Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming
Een nieuw ERP is stressvol: betrek daarom je personeel
Onderzoek laat zien dat veel bedrijven hun personeel niet voldoende begeleiden.
Lees verderGrote softwareleveranciers worden strenger in de gaten gehouden
Toezicht van een onafhankelijke waakhond zal tot een eerlijkere concurrentiestrijd moeten leiden.
Lees verderPersoneelstekorten houden aan: deze rol kan de juiste software spelen
Er lijkt maar geen einde te komen aan de krapte op de arbeidsmarkt. Een investering in de juiste software is daarom inmiddels onmisbaar geworden.
Lees verder