
Bij digitalisering wordt de werknemersfactor vaak vergeten
In de Corona-crisis gaan veel bedrijven fors door met de digitalisering van hun eigen processen. Het personeelsbestand staat echter vaak op de achtergrond.
Om sterker uit de Corona-crisis te komen, gebruiken veel bedrijven momenteel verschillende maatregelen om hun processen te digitaliseren.
Voor veel bedrijven was het relatief snel om thuiskantooropties voor hun werknemers te creëren. Uit een nieuwe studie van Lenovo blijkt nu dat medewerkers deze beslissingen vaak nemen
Duizenden IT-besluitvormers ondervraagd
Ongeveer 1.000 IT-beslissers uit Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland en Nederland werden ondervraagd in het "Think human" -onderzoek.
De belangrijkste vragen gingen over de factoren die vooral van belang zijn bij de introductie van nieuwe technologieën. Met 40% beoordeelden de besluitvormers de kosten als de belangrijkste factor.
Gebruiksgemak wordt als niet zo belangrijk beoordeeld
Zowel het innovatiepotentieel als de functionaliteit en de features delen de tweede plaats in de prioriteit van de beslissers met elk 36%.
Met ongeveer 31% komen de service- en ondersteuningscategorieën en compatibiliteit met bestaande technologieën op de tweede plaats. Pas dan komt gebruiksvriendelijkheid met 29% om de hoek kijken. Een probleem.
De druk op besluitvormers neemt toe
Omdat tijdens de Corona-crisis veel besluitvormers onder enorme druk kwamen te staan om de transformatie sneller dan gepland voort te zetten.
De kosten waren veel doorslaggevender dan het eigen personeelsbestand. Dit kan uiteindelijk wraak nemen, bijvoorbeeld als de medewerkers niet genoeg tijd hebben om aan de nieuwe technologieën te wennen.
Problemen zijn huisgemaakt
Dit blijkt ook uit het onderzoek. Ongeveer 47% van de besluitvormers gaf in het onderzoek aan dat hun werknemers problemen hadden met het gebruik van nieuwe soorten softwareapplicaties.
Evenzo gaf 52% aan dat het aantal informatieverzoeken aan IT-ondersteuning was toegenomen. Dit maakt duidelijk dat snelheid niet alles is bij digitalisering.
Het loont om rekening te houden met de medewerkers. Het toont eens te meer aan hoe belangrijk de acceptatie en vroege betrokkenheid van het personeel bij IT-projecten is. Maar al te vaak worden nieuwe technologieën van bovenaf aan medewerkers opgelegd en niet door hen geaccepteerd.
Als een technologie, zoals nieuwe ERP-software, echter niet wordt gebruikt zoals bedoeld, kan het hele project mislukken. Daarom moeten bedrijven constant werken aan digitalisering, maar zich niet laten meeslepen door ad-hocbeslissingen.
29 oktober 2020
Start uw ERP selectie
Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming
Een nieuw ERP is stressvol: betrek daarom je personeel
Onderzoek laat zien dat veel bedrijven hun personeel niet voldoende begeleiden.
Lees verderGrote softwareleveranciers worden strenger in de gaten gehouden
Toezicht van een onafhankelijke waakhond zal tot een eerlijkere concurrentiestrijd moeten leiden.
Lees verderPersoneelstekorten houden aan: deze rol kan de juiste software spelen
Er lijkt maar geen einde te komen aan de krapte op de arbeidsmarkt. Een investering in de juiste software is daarom inmiddels onmisbaar geworden.
Lees verder