Nederland koploper in vertrouwen kunstmatige intelligentie
Onderzoek wijst uit dat we hoog scoren op de schaal van AI-volwassenheid.
In dit tijdperk waarin het ene AI-nieuwtje het andere opvolgt, is het onze taak om u volledig op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen. In dit artikel kijken we naar recent onderzoek, waaruit blijkt dat het Nederlandse bedrijfsleven zich bijzonder comfortabel voelt in het alledaagse gebruik van de slimme technologieën.
Nederland op één
Volgens het onderzoek, dat werd uitgevoerd door ServiceNow en Oxford Economics, is AI in Nederland bijzonder populair. Belangrijk om te vermelden is dat deze resultaten tot stand kwamen aan de hand van vijf dimensies: strategie en leiderschap, workflow integratie, talent en werknemers, AI-governance en AI-investeringen. Het onderzoek vond plaats onder bedrijven uit de EMEA-regio, die bestaat uit Europa, het Midden-Oosten en Afrika.
- Maar liefst 86% van de respondenten verwacht dat ze de investeringen in Artificiële Intelligentie volgend jaar zullen verhogen. Het antwoord op deze vraag kwam in andere landen uit op een gemiddelde van 81%.
- Zeggen is één ding, maar het zijn uiteindelijk de daden die het potentieel van AI waar moeten maken. Nederlandse bedrijven lijken de daad ook daadwerkelijk bij het woord te voegen. Daar waar wereldwijd 18% zegt de ‘innoverende’ fase van AI al gepasseerd te zijn, zijn wij in een kwart van de gevallen al actief bezig met de praktische toepassing van verschillende tools.
Wat deze bevindingen dus vooral laten zien, is bereidheid. We zeggen niet alleen iets te willen met AI-technologie, maar we gaan er ook daadwerkelijk mee aan de slag. De bereidheid om geld, tijd en moeite te investeren betaalt zich dus uit en is één van de redenen dat we als land deze voorsprong hebben geboekt.
Waarom hebben we zoveel vertrouwen in AI?
Het antwoord op deze vraag kan op verschillende manieren beantwoord worden. Allereerst zijn we simpelweg bijzonder overtuigd geraakt door de voordelen van kunstmatige intelligentie (AI): zo denkt 84% dat het zal leiden tot hogere efficiëntie en productiviteit, is 83% van plan om de tools te benutten om de klantbeleving te optimaliseren en denkt 86% dat het uiteindelijk bij zal dragen aan het vergroten van de winstgevendheid.
Deze percentages laten wederom een groot verschil tussen ons en de rest van de EMEA-regio zien. Maar we hebben niet alleen vertrouwen in de tools zelf, maar ook in zij die ze moeten bedenken en bedienen. Bijna de helft van de Nederlandse respondenten vindt namelijk dat ze over de juiste vaardigheden beschikken; een groot contrast met het gemiddelde van de rest (31%).
Gerelateerd: ‘Nederland gebruikt de meeste AI-tools op de werkvloer’
Toch zijn we er nog lang niet
Hoewel dit allemaal positieve ontwikkelingen zijn, wil dat niet zeggen dat we ons al rijk kunnen rekenen. Uit het onderzoek kwam namelijk een score voort, één die ons laat zien hoe AI-volwassen de wereld is. Het resultaat? Wereldwijd was deze score een totaal van 44 van de 100. Zoomen we in op ons land, dan kijken we naar een score van 46. Er is dus ook voor ons nog volop ruimte voor verbetering.
Waar ligt dat dan aan?
Het onderzoek laat ons zien dat we op drie manieren nog niet volwassen genoeg zijn:
- Integratie tussen afdelingen: wanneer bedrijven aan de slag gaan met de implementatie van AI-modellen, wordt er nog te weinig aandacht besteed aan de integratie tussen afdelingen. In dat geval beschikt de financiële afdeling bijvoorbeeld wel al over de tool, maar de klantenservice nog niet. En dit komt de onderlinge samenwerking helaas niet ten goede.
- Integratie in bedrijfsprocessen: de komst van een AI-tool houdt in dat de bestaande werkwijzen volledig zullen veranderen. Een verandering die veel bedrijven nog lijken te onderschatten.
- Gekwalificeerde professionals: hoewel het onderzoek eerder uitwees dat we vertrouwen hebben in ons eigen kunnen, laat het ook zien dat we te maken hebben met een tekort aan bekwaam personeel. Het gaat in dat geval om degenen die de implementatie en het onderhoud van dergelijke systemen voor hun rekening nemen.
Een kijkje in de keuken van koplopers
Tot slot waren de onderzoekers zo vrij om ons van een aantal tips te voorzien. Of beter gezegd, ze lieten zien hoe wereldwijde koplopers hun AI-aanpak vormgeven.
- Investeren in de juiste mensen: een logisch gevolg van het derde punt uit de vorige alinea. Er zijn gewoon nog niet genoeg mensen die écht volledig geschoold zijn in AI. Zij die dat wel zijn of dat willen worden, dat zijn de mensen waar bedrijven in moeten investeren. Bedrijven moeten investeren in het opleiden, trainen en behouden van AI-geschoold personeel.
- Een duidelijke strategie: het vastleggen van een duidelijke strategie geldt overigens niet alleen voor AI-gerelateerde processen. Alles dat een bedrijf doet, moet weloverwogen zijn. Dat gezegd hebbende is dat bij de implementatie van AI van levensbelang: een duidelijke visie op de inzet en toepassingen van AI zal er uiteindelijk voor zorgen dat het ook daadwerkelijk succesvol is.
- Processen heruitvinden: zoals we eerder al zeiden, brengt de implementatie van AI een scala aan gevolgen met zich mee. De manier waarop men werkt zal drastisch veranderen; het heruitvinden van de bestaande processen is dus van cruciaal belang. Anders zullen de nieuwe tools nooit hun draai gaan vinden.
Bron
ServiceNow: ‘Nederlandse bedrijven wijzen de AI-weg in Europa’ - 17 oktober 2024
25 november 2024
Start uw ERP selectie
Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming
AI-agents en chatbots: wat is het verschil tussen de twee?
En welke rol kunnen ze spelen binnen jouw organisatie?
Lees verder'Nederlandse bedrijven investeren te weinig in AI-training’
We zijn ons bewust van de potentie van AI, maar lijken nog niet bereid te zijn om er in te investeren.
Lees verderNederlandse bedrijven willen dit jaar volop investeren in AI
Onderzoek laat zien dat we vooraan in de rij staan.
Lees verder