Nederland gebruikt de meeste AI-tools op de werkvloer
Onderzoek wijst uit dat we als land opvallend veel vertrouwen hebben in AI-tools: hiermee laten we grote landen als Duitsland en Frankrijk achter ons.
AI is en blijft nog altijd één van de voornaamste gespreksonderwerpen binnen het bedrijfsleven. De meesten van ons zijn inmiddels goed op de hoogte van de voor- en nadelen, en we weten ook wat consumenten van het gebruik binnen bepaalde vakgebieden vinden.
Maar hoe kijkt het bedrijfsleven er zelf inmiddels tegenaan? Is de kunstmatige assistent inmiddels al volop betrokken bij de alledaagse bezigheden van organisaties? Met die vraagstukken op zak ging Freshworks op onderzoek uit en deed het navraag bij ruim 7.000 besluitvormers in 12 verschillende landen. Wij zetten de belangrijkste bevindingen voor u op een rij.
AI in Nederland
De onderzoeksresultaten laten zien dat we als land meer vertrouwen op Artificial Intelligence (AI) dan alle anderen. Laten we de meest interessante statistieken eens op een rij zetten:
- We zijn zelfverzekerd in onze kennis van AI. Zo zegt 45% voldoende kennis te hebben van kunstmatige intelligentie, en zelfs 11% een expert te zijn. Dit percentage ligt bijna twee keer zo hoog dan bij onze buurlanden.
- We zijn een land van zowel woorden als daden, want de helft van de Nederlandse respondenten geeft aan dat ze AI-tools inmiddels nagenoeg dagelijks gebruiken. 68% merkt dat softwareapplicaties er ook daadwerkelijk op vooruit zijn gegaan.
- Enigszins logischerwijs houdt dit ook in dat we het meest tevreden over AI zijn. Zo zijn we te spreken over de kwaliteit en nauwkeurigheid van AI-tools, inclusief de productiviteitswinst die hiermee gepaard gaat. Met een percentage van maar liefst 74% hebben we het meeste vertrouwen in AI van alle landen ter wereld.
Een heldere en kritische blik
Als Nederlanders staan we deels bekend om onze nuchtere houding. En misschien is dat wel de reden dat we zo goed met AI omgaan. Toen AI nog volop in opmars was, waren veel mensen bang dat het de mens zou gaan vervangen. Velen waren huiverig en durfden er nog niet mee aan de slag te gaan.
Maar wij zagen AI als een hulpmiddel. En dat is ook hoe het gezien zou moeten worden. Het is een systeem dat een aanvulling is op de menselijke medewerkers; het zou hen nooit mogen vervangen. En in deze visie lopen wij voorop: 67% van de Nederlandse respondenten heeft er vertrouwen in dat AI de mens nooit zal vervangen. In Duitsland ligt dit percentage een stuk lager: 53%.
Waar gebruiken we AI dan voor?
De meeste respondenten gebruiken AI-tools om tijd te besparen; een van de meest waardevolle middelen die er is. Zo worden ze bijvoorbeeld gebruikt om te coderen, om teksten te schrijven of om visuele content te creëren. Naar schatting besparen we gemiddeld zo’n 4 uur per week dankzij de inzet van AI, simpelweg omdat het bepaalde tijdrovende, handmatige taken uit handen kan nemen. Menselijke medewerkers kunnen hun tijd en energie vervolgens weer in andere activiteiten steken, iets wat de algehele efficiëntie en kwaliteit van processen ten goede komt.
Uitdagingen en zorgen
Toch is het niet alleen maar rozengeur en maneschijn; er zijn ook terechte zorgen over de opmars van AI. Zo merken veel respondenten dat AI voornamelijk taken overneemt die voorheen door starters en junioren werden uitgevoerd.
En hoewel dit kostenefficiënter is, zijn de starters van vandaag de werknemers van morgen. Iedereen moet immers ergens beginnen. Bijna 40% zegt bang te zijn dat ze toekomstige medewerkers hiermee kwijtraken.
FOMO
Daarnaast kampen nog veel bedrijven met FOMO: ‘the fear of missing out’. Oftewel, bedrijven zijn bang dat ze achter de feiten aanlopen, als ze niet met AI aan de slag gaan. En dit heeft een positieve, maar ook een negatieve zijde.
Positief: Als land staan we bekend om onze frisse en innovatieve kijk op de wereld. We gaan vaak snel mee met technologische ontwikkelingen zoals AI en hebben hierdoor een voorsprong op de rest van de wereld. Wellicht dat dit voortkomt uit de angst om achterop te raken.
Negatief: Tegelijkertijd kan dit betekenen dat bedrijven wanhopig worden. ‘Iedereen doet iets met AI, waarom wij nog niet?’ AI is niet iets dat men ‘zomaar even’ implementeert. Het moet een weloverwogen en doordachte keuze zijn, inclusief een bijbehorende strategie. Op welk vlak moet het namelijk ondersteuning gaan bieden?
Lang niet alle sectoren zijn er klaar voor
Er is daarom nog veel ruimte voor verbetering. Allereerst moet men het project dus met de juiste instelling aangaan; pas dan kan AI echt een verschil maken in de alledaagse bezigheden van het bedrijf.
Het onderzoek wijst tevens uit dat nog niet alle sectoren in ons land klaar zijn voor de implementatie van AI. Zo zegt 1 op de 5 respondenten dat ze er wel over nadenken, maar nog geen concrete plannen hebben voor de implementatie van de slimme technologieën. Het is dan ook belangrijk dat deze bedrijven snel aan de slag gaan met scholing in AI, zodat ze goed kunnen ontdekken hoe de tools ook voor hen waardevol kunnen zijn.
Bron
Persberichten.com: ‘AI op het werk: Nederlanders zijn koploper in Europa’ - 9 juli 2024.
14 augustus 2024
Start uw ERP selectie
Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming
AI-agents en chatbots: wat is het verschil tussen de twee?
En welke rol kunnen ze spelen binnen jouw organisatie?
Lees verder'Nederlandse bedrijven investeren te weinig in AI-training’
We zijn ons bewust van de potentie van AI, maar lijken nog niet bereid te zijn om er in te investeren.
Lees verderNederlandse bedrijven willen dit jaar volop investeren in AI
Onderzoek laat zien dat we vooraan in de rij staan.
Lees verder