Google experimenteert met AI en laat bots voor je bellen
Geen zin om naar wachtmuziek te luisteren? Google komt mogelijk binnenkort met een oplossing voor dit probleem.
Niemand vindt het leuk om naar de klantenservice van een bedrijf te moeten bellen. Dus of je nu een klacht hebt, of gewoon wilt weten of ze ook op feestdagen geopend zijn: in sommige gevallen ontkomen we er simpelweg niet aan. Maar we besteden onze tijd liever aan iets anders.
Google is daarom aan het experimenteren met een manier waarop dit ‘klusje’ overgedragen kan worden naar de trend van het moment: kunstmatige intelligentie (AI). In alle gebieden van ons leven is AI steeds meer aanwezig, dus het komt niet als verrassing dat de grootste bedrijven op zoek zijn naar revolutionaire toepassingen van de technologie. Dus waar is het bedrijf achter de zoekmachine precies mee bezig?
“Google, stel een vraag voor mij”
Google is bezig met het testen van een nieuwe manier waarop artificiële intelligentie in zoekmachines toegepast kan worden. De functie, die de naam “Ask for me” heeft gekregen, moet het mogelijk maken dat AI in onze naam contact opneemt met een bedrijf. Zo kun je met een vraag of klacht terecht, zonder dat je de telefoon ook maar aan je oor hoeft te zetten.
Hiermee probeert Google ons tijd te besparen. Dat deden ze vorig jaar overigens ook, toen de functie genaamd “Talk to a Live Rep” werd gelanceerd. Dit kwam op hetzelfde neer: de bot belde het bedrijf voor je op, zodat jij verder kon gaan met andere bezigheden. Zodra de telefoon aan de andere kant werd opgenomen, kreeg je een belletje en kon je het gesprek met het bedrijf aangaan.
Ask for me gaat dus een stapje verder, en laat AI ook het gesprek voor je afhandelen.
Hoe gaat het precies werken?
Vooralsnog is de functionaliteit alleen nog maar beschikbaar voor degenen die zich hebben aangemeld voor de experimenten in het zogeheten ‘Search Labs’. Hier krijg je exclusief toegang tot experimenten van Google, zoals deze.
Ask for me werkt als volgt: als je je hebt aangemeld voor het experimentenprogramma, dan krijg je in zoekopdrachten deze functionaliteit te zien. Als je daar op klikt, dan zal de tool een aantal vragen aan je stellen. Probeer je een reservering bij een restaurant te maken, dan wil het bijvoorbeeld weten op welke avonden je beschikbaar bent. Met deze informatie op zak zal Google's AI voor je aan de slag gaan.
Lees ook: ‘AI-tools: de sleutel tot hogere klanttevredenheid?’
AI ontmoet.. AI?
De tijd zal ons leren of deze functionaliteit ook daadwerkelijk aanslaat. De invalshoek is in ieder geval interessant: we zijn natuurlijk inmiddels gewend dat AI-tools zoals ChatGPT ons van razendsnelle antwoorden voorzien, maar dat ze ook voor ons bellen? Dat is een nieuw concept.
Ook in het bedrijfsleven zijn AI-tools inmiddels volledig omarmd. Zo heeft menig klantenservice inmiddels een chatbot, die klanten met eenvoudige en veelgestelde vragen kan helpen. Dit verlaagt de druk op de menselijke medewerkers, die hun tijd vervolgens in andere activiteiten kunnen investeren. Het kan dus zomaar voorkomen dat twee AI-tools in de toekomst met elkaar in contact komen; zij zijn zowel voor de beller, als voor het bedrijf aan de slag om tot een snel antwoord te komen.
Technologie is alom aanwezig
Het is inmiddels wel duidelijk dat AI onderdeel van ons leven zal blijven uitmaken. Bedrijven worden daarom met klem aangeraden om aan de slag te gaan met de verschillende artificial intelligence-toepassingen die ze inmiddels tot hun beschikking hebben. Er zijn talloze voorbeelden van AI te bedenken; in nagenoeg ieder vakgebied heeft men er wel toepassing voor gevonden.
Maar dat is niet de enige vorm van technologie die onmisbaar voor ons is geworden. Het moderne bedrijf kan namelijk ook eigenlijk niet meer zonder de ondersteuning van de juiste bedrijfssoftware. Denk hierbij aan systemen als het ERP of CRM.
Kunstmatige intelligentie in bedrijfssoftware
Het is daarom ook niet verrassend dat we steeds vaker zien dat softwareleveranciers hun oplossingen voorzien van allerlei slimme functionaliteiten. Hierdoor kunnen gebruikers nog meer uit de beschikbare data halen; dankzij AI hoeven ze hier vaak ook nog eens niets voor te doen. Dashboards en automatisch gegenereerde rapporten bieden inzichten die bedrijven kunnen toepassen om hun processen verder te optimaliseren. En dat hebben we allemaal te danken aan de continue evolutie van technologie.
24 maart 2025
Start uw ERP selectie
Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming
AI-agents en chatbots: wat is het verschil tussen de twee?
En welke rol kunnen ze spelen binnen jouw organisatie?
Lees verder'Nederlandse bedrijven investeren te weinig in AI-training’
We zijn ons bewust van de potentie van AI, maar lijken nog niet bereid te zijn om er in te investeren.
Lees verderNederlandse bedrijven willen dit jaar volop investeren in AI
Onderzoek laat zien dat we vooraan in de rij staan.
Lees verder