Google experimenteert met AI en laat bots voor je bellen

Geen zin om naar wachtmuziek te luisteren? Google komt mogelijk binnenkort met een oplossing voor dit probleem.

Niemand vindt het leuk om naar de klantenservice van een bedrijf te moeten bellen. Dus of je nu een klacht hebt, of gewoon wilt weten of ze ook op feestdagen geopend zijn: in sommige gevallen ontkomen we er simpelweg niet aan. Maar we besteden onze tijd liever aan iets anders. 

Google is daarom aan het experimenteren met een manier waarop dit ‘klusje’ overgedragen kan worden naar de trend van het moment: kunstmatige intelligentie (AI). In alle gebieden van ons leven is AI steeds meer aanwezig, dus het komt niet als verrassing dat de grootste bedrijven op zoek zijn naar revolutionaire toepassingen van de technologie. Dus waar is het bedrijf achter de zoekmachine precies mee bezig?

“Google, stel een vraag voor mij”

Google is bezig met het testen van een nieuwe manier waarop artificiële intelligentie in zoekmachines toegepast kan worden. De functie, die de naam “Ask for me” heeft gekregen, moet het mogelijk maken dat AI in onze naam contact opneemt met een bedrijf. Zo kun je met een vraag of klacht terecht, zonder dat je de telefoon ook maar aan je oor hoeft te zetten. 

Hiermee probeert Google ons tijd te besparen. Dat deden ze vorig jaar overigens ook, toen de functie genaamd “Talk to a Live Rep” werd gelanceerd. Dit kwam op hetzelfde neer: de bot belde het bedrijf voor je op, zodat jij verder kon gaan met andere bezigheden. Zodra de telefoon aan de andere kant werd opgenomen, kreeg je een belletje en kon je het gesprek met het bedrijf aangaan.

Ask for me gaat dus een stapje verder, en laat AI ook het gesprek voor je afhandelen. 

Hoe gaat het precies werken?

Vooralsnog is de functionaliteit alleen nog maar beschikbaar voor degenen die zich hebben aangemeld voor de experimenten in het zogeheten ‘Search Labs’. Hier krijg je exclusief toegang tot experimenten van Google, zoals deze. 

Ask for me werkt als volgt: als je je hebt aangemeld voor het experimentenprogramma, dan krijg je in zoekopdrachten deze functionaliteit te zien. Als je daar op klikt, dan zal de tool een aantal vragen aan je stellen. Probeer je een reservering bij een restaurant te maken, dan wil het bijvoorbeeld weten op welke avonden je beschikbaar bent. Met deze informatie op zak zal Google's AI voor je aan de slag gaan. 

Lees ook: ‘AI-tools: de sleutel tot hogere klanttevredenheid?

AI ontmoet.. AI?

De tijd zal ons leren of deze functionaliteit ook daadwerkelijk aanslaat. De invalshoek is in ieder geval interessant: we zijn natuurlijk inmiddels gewend dat AI-tools zoals ChatGPT ons van razendsnelle antwoorden voorzien, maar dat ze ook voor ons bellen? Dat is een nieuw concept. 

Ook in het bedrijfsleven zijn AI-tools inmiddels volledig omarmd. Zo heeft menig klantenservice inmiddels een chatbot, die klanten met eenvoudige en veelgestelde vragen kan helpen. Dit verlaagt de druk op de menselijke medewerkers, die hun tijd vervolgens in andere activiteiten kunnen investeren. Het kan dus zomaar voorkomen dat twee AI-tools in de toekomst met elkaar in contact komen; zij zijn zowel voor de beller, als voor het bedrijf aan de slag om tot een snel antwoord te komen. 

Technologie is alom aanwezig

Het is inmiddels wel duidelijk dat AI onderdeel van ons leven zal blijven uitmaken. Bedrijven worden daarom met klem aangeraden om aan de slag te gaan met de verschillende artificial intelligence-toepassingen die ze inmiddels tot hun beschikking hebben. Er zijn talloze voorbeelden van AI te bedenken; in nagenoeg ieder vakgebied heeft men er wel toepassing voor gevonden. 

Maar dat is niet de enige vorm van technologie die onmisbaar voor ons is geworden. Het moderne bedrijf kan namelijk ook eigenlijk niet meer zonder de ondersteuning van de juiste bedrijfssoftware. Denk hierbij aan systemen als het ERP of CRM.

Kunstmatige intelligentie in bedrijfssoftware

Het is daarom ook niet verrassend dat we steeds vaker zien dat softwareleveranciers hun oplossingen voorzien van allerlei slimme functionaliteiten. Hierdoor kunnen gebruikers nog meer uit de beschikbare data halen; dankzij AI hoeven ze hier vaak ook nog eens niets voor te doen. Dashboards en automatisch gegenereerde rapporten bieden inzichten die bedrijven kunnen toepassen om hun processen verder te optimaliseren. En dat hebben we allemaal te danken aan de continue evolutie van technologie. 

24 maart 2025

Start uw ERP selectie

Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw ERP selectie:Bij uw selectie is het belangrijk om met uw sector rekening te houden. Een ERP systeem moet perfect aansluiten bij uw bedrijfsprocessen. Deze processen verschillen per branche. Zo werkt een groothandel bijvoorbeeld anders dan een bouwbedrijf en heeft dus andere ERP functionaliteiten nodig.

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

In wat voor soort bouw bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u vaak met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Doet u veel aan onderhoud?
Wilt u ook bedrijfsmiddelen kunnen inplannen?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Wat voor soort retailer bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Hoeveel fysieke verkooppunten heeft u?
Aan wat voor soort klanten levert u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?

Wat voor soort dienstverlener bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Wat voor soort onderwijs geeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Hebben uw klanten een lidmaatschap bij u?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor cursistenregistratie?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor HRM?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Geeft u ook les op afstand?
Werkt u met roosters en locatieplanning?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

In wat voor soort zorg bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Wilt u het ERP systeem ook gebruiken voor cliëntenregistratie?
Biedt uw organisatie overnachtingen aan?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Verleent u zorg op locatie?

In wat voor soort handel bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Heeft u een webshop die moet worden geïntegreerd?
Hoeveel fysieke winkels met point-of-sale heeft u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?
Aan wat voor soort klanten levert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Wilt u dat het ERP systeem klaar is voor het IoT (Internet of Things)?
Wenst u een koppeling met belangrijke leveranciers als de Technische Unie en Rexel?
Pleegt u ook onderhoudswerkzaamheden?
Moeten werkbonnen mobiel kunnen ingevoerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Moet het systeem offline kunnen worden geraadpleegd?
Moet u machines op afstand kunnen monitoren?
Werkt u ook op projectbasis?
Moet u koelmiddelen registreren?

Wat voor soort nutsbedrijf heeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?
Doet u veel aan onderhoud?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Overheid en NGO’s

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt u projectmatig?
Wenst u een ledenadministratie?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Moet het ERP systeem mobiel beschikbaar zijn?

Wat voor logistieke diensten biedt u aan?

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Groupage/Deelpartijen (LTL)
Groupage/deelpartijen die in een hub gebundeld worden voor meerdere opdrachtgevers
FTL
Volle ladingen voor meerdere opdrachtgevers
Dedicated Logistics
Vervoer voor één opdrachtgever

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Heeft u een eigen wagenpark?
Moeten goederen gekoeld worden vervoerd?
Importeert u artikelen?
Exporteert u ook artikelen?

Hoe ziet uw productieproces eruit?

In wat voor soort productie bent u gespecialiseerd?

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Doet u regelmatig onderhoud?
Werkt u met Service Level Agreements?
Dient het ERP systeem te koppelen met andere programma’s?
Werkt u op projectbasis?
Wenst u uren te registreren in het systeem?

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Vragen over uw organisatie

Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Hoeveel magazijnen heeft u?
Werkt u multi-currency?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging gevestigd in Nederland?
ERP leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden ERP leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

AI-agents en chatbots: wat is het verschil tussen de twee?

En welke rol kunnen ze spelen binnen jouw organisatie?

Lees verder

'Nederlandse bedrijven investeren te weinig in AI-training’

We zijn ons bewust van de potentie van AI, maar lijken nog niet bereid te zijn om er in te investeren.

Lees verder

Nederlandse bedrijven willen dit jaar volop investeren in AI

Onderzoek laat zien dat we vooraan in de rij staan.

Lees verder