Bedrijven missen duidelijke richtlijnen voor toepassing AI
Veiligheid of innovatie? Veel bedrijven worstelen met het antwoord op deze vraag.
In dit digitale tijdperk zijn bedrijven genoodzaakt om mee te bewegen met de meest recente ontwikkelingen. Momenteel is kunstmatige intelligentie (AI) natuurlijk het gesprek van de dag.
Maar veel bedrijven ervaren flink wat uitdagingen als het gaat om de implementatie van deze slimme technologieën. Welke? Daar zullen we in dit artikel naar gaan kijken.
Het onderzoek
Om dieper op dit onderwerp in te kunnen gaan, raadplegen we de resultaten uit een onderzoek van IT-dienstverlener NTT Data. Zij deden navraag bij maar liefst 2.300 wereldwijde besluitvormers, waaronder ook respondenten uit de Benelux vielen. Wat is de huidige staat van AI in bedrijven?
De belangrijkste resultaten
Laten we de meest interessante onderzoeksresultaten eens overzichtelijk op een rij zetten.
- Meer dan 80% zegt dat zowel beleid als leiderschap de snelle ontwikkelingen van kunstmatige intelligentie niet bij kunnen houden. Iedere dag is er wel weer een nieuwe ontwikkeling, en veel bedrijven beschikken simpelweg niet over de middelen om deze allemaal op de voet te volgen.
- Als we kijken naar de prioriteiten van de ondervraagde besluitvormers, dan kunnen deze perfect in drieën verdeeld worden. Zo zegt 33% veiligheid belangrijker te vinden dan innovatie, ziet 33% het precies tegenovergesteld en zegt de resterende 33% op zoek te zijn naar een perfecte balans tussen de twee.
- Toen de respondenten werden gevraagd naar de grootste struikelblokken, gaven zij aan dat regelgeving hen vooral weerhoudt van investeringen in AI. Onduidelijke richtlijnen vanuit de overheid zorgen ervoor dat bedrijven de portemonnee dicht houden.
- Driekwart van de respondenten zegt dat ambities omtrent AI mogelijke duurzaamheidsdoelstellingen van het bedrijf kunnen dwarsbomen.
De menselijke kant
In het onderzoek werd ook gekeken naar de toepassing van AI vanuit het perspectief van het personeel. Wat vinden zij eigenlijk van deze tools? Ruim 2 op de 3 respondenten zegt dat medewerkers niet uitgerust zijn om effectief gebruik te kunnen maken van AI-tools.
Er is overigens ook vaak sprake van een gebrek aan duidelijke richtlijnen voor AI. Tot slot vrezen ook veel respondenten voor de beveiligingsrisico’s die de tools met zich meebrengen.
Lees ook: ‘AI-tools: de sleutel tot hogere klanttevredenheid?’
Veiligheid en transparantie op één
AI is overal. We krijgen er in ons dagelijks leven volop mee te maken, dus het is niet zo gek dat bedrijven ook druk op zoek zijn naar manieren om de slimme technologieën toe te passen. AI-tools zijn namelijk heel goed in staat om processen efficiënter in te richten, waardoor bedrijven kostbare middelen kunnen besparen.
Als het aan de onderzoeker ligt, valt en staat iedere AI-strategie in ieder geval met veiligheid en transparantie. Innoveren zonder hierbij verantwoordelijkheid te nemen, brengt namelijk veel risico’s met zich mee. Zij benadrukken dat het belangrijk is om de kernwoorden veiligheid en transparantie vanaf de ontwikkelfase al mee te nemen in de AI-strategie. Zo zal alles gebaseerd zijn op een solide fundering.
Een toekomst met Artificial Intelligence (AI)
Het lijkt er vooralsnog op dat AI hier is om te blijven. De vraag of bedrijven er dus iets mee moeten doen, is vervangen door de vraag wat bedrijven met de tools kunnen doen. Maar het is niet iets waarmee bedrijven ‘zomaar even’ aan de slag gaan.
Een AI-strategie vereist een zorgvuldige voorbereiding: één waarin medewerkers worden betrokken, en waarin veiligheid en transparantie hoog in het vaandel staan. Want alleen op die manier zullen bedrijven in staat zijn om de slimme technologieën effectief te implementeren, en er ook daadwerkelijk van te profiteren.
Bron
NTT Data: ‘New NTT DATA Report Exposes the AI Responsibility Crisis: 81% of Business Leaders Call for Clearer AI Leadership to Avoid Risk and Support Innovation’ - 12 februari 2025
19 februari 2025
Start uw ERP selectie
Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming
AI-agents en chatbots: wat is het verschil tussen de twee?
En welke rol kunnen ze spelen binnen jouw organisatie?
Lees verder'Nederlandse bedrijven investeren te weinig in AI-training’
We zijn ons bewust van de potentie van AI, maar lijken nog niet bereid te zijn om er in te investeren.
Lees verderNederlandse bedrijven willen dit jaar volop investeren in AI
Onderzoek laat zien dat we vooraan in de rij staan.
Lees verder