Digitale bouwbedrijf

Welkom bij het digitale bouwbedrijf - Deel 1

Aan de hand van negen next-level thema’s leggen we uit hoe je als bouwbedrijf het beste om kunt gaan met digitalisering.

Jij weet het ook, de technologische ontwikkelingen vallen tegenwoordig nauwelijks bij te benen. Er is een grote, niet te stoppen wereldwijde digitaliseringsslag aan de gang. En dat is ongeacht branche of bedrijfsgrootte, zelfs overheden moeten eraan geloven. Dat betekent dat binnen een paar jaar bijna iedereen in Nederland digitaal werkt.

Maakt jouw bouwbedrijf deze slag niet en komt er een crisis, dan hebben jullie de digitale schaapjes niet op het droge waar anderen dat wel hebben. Klanten en leveranciers zullen eerder kiezen voor bouwbedrijven die gebruik maken van geïntegreerde digitale tools om efficiënter te werken en daarmee ook veel sneller projecten opleveren. Dit gezegd hebbende is de digitaliseringsslag dus ook een mooie kans om marges te vergroten. 

Aan de hand van negen next-level thema’s leggen we uit hoe je als bouwbedrijf het beste om kunt gaan met digitalisering.

#1 Next-level efficiency

Door te digitaliseren verdwijnt de hele papierwinkel. Papierloos bouwen zorgt voor een enorme kostenbesparing en laat iedereen beter samenwerken: alle juiste data staat online en is overal en te allen tijde toegankelijk. Verder kan al dat extra invoerwerk in systemen geschrapt worden omdat je de gegevens één keer vastlegt bij de bron. Dat scheelt medewerkers een hoop ergernis, tijd en fouten. Iedereen op kantoor én op de bouwplaats kijkt altijd naar dezelfde versie van tekeningen en modellen.

#2 Next-level samenwerken

Door BIM naar de bouwplaats te brengen verlaag je de kans op miscommunicatie en andere risico’s en krijgt iedereen realtime inzicht in de voortgang van het project. Alle modellen - of die nu van de architect of de installateur zijn - combineer je ter plekke op een smartphone, tablet of laptop. Het kantoor met de bouwplaats verbinden stopt natuurlijk niet bij BIM. Na digitalisatie staat alles online, dus ook je projectplanning, standopnames, kwaliteitsinspecties en uren- materiaal- en afvalregistratie. Een kwestie van de app openen, een waarde bijwerken of checken en klaar.

#3 Next-level vastgoedbeheer

Zie voortaan in realtime welke materialen en hoeveel er worden gebruikt bij welk project. Dat helpt weer bij het correct factureren en is erg handig voor het beter inschatten van het verbruik bij toekomstige vergelijkbare klussen. Zo kun je dus vóór en tijdens de bouw betrouwbaar inzicht geven in het eindresultaat voor alle stakeholders. Van de architect en aannemer tot aan de eigenaren en (ver)huurders aan toe.

Ook ná de bouw doe je goede zaken. In de nabije toekomst zijn digital twins niet meer weg te denken. Dit zijn virtuele tweelingen van het fysieke gebouw. Hiermee heb je goed inzicht in het gebruik van de gebouwen. Denk aan goede klimaatbeheersing, CO2-gehaltes, tijdig onderhoud en weten wanneer het weer tijd is voor renovatie.

#4 Next-level inzicht

Na digitalisering heb je al die juiste realtime data binnen handbereik en door middel van filters kun je de bruikbare stuurinformatie eruit vissen. Niet alleen is alles nu inzichtelijk, het is ook meetbaar. KPI’s kunnen op maat worden opgesteld en daarna continu worden getrackt via Business Intelligence dashboards. 

Beslissingen zijn makkelijker en sneller te maken, bijvoorbeeld wanneer een klant onverwacht voor een concurrent kiest. Dan is direct duidelijk wat de impact is op je werkkapitaal en of je eventuele investeringen gaat doen of niet. Dit zorgt ervoor dat je flexibel kunt zijn, maar ook realtime inzicht hebt in de status van al je gebouwen en projecten. 

De strategische rol van de financiële afdeling en asset manager wordt ook steeds groter. In plaats van een puur rapporterende, geef je hen de tools en data in handen om hun rollen beter vorm te geven en het bedrijf veilig het volgende decennium in te sturen.

Wordt vervolgd

Benieuwd naar de andere vijf next-level thema’s welke meespelen in de digitaliseringsslag in de bouw? Deze komen aan bod in het volgende blog, dus houd ons in de gaten!

Start uw ERP selectie

Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw ERP selectie:Bij uw selectie is het belangrijk om met uw sector rekening te houden. Een ERP systeem moet perfect aansluiten bij uw bedrijfsprocessen. Deze processen verschillen per branche. Zo werkt een groothandel bijvoorbeeld anders dan een bouwbedrijf en heeft dus andere ERP functionaliteiten nodig.

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

In wat voor soort bouw bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u vaak met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Doet u veel aan onderhoud?
Wilt u ook bedrijfsmiddelen kunnen inplannen?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Wat voor soort retailer bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Hoeveel fysieke verkooppunten heeft u?
Aan wat voor soort klanten levert u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?

Wat voor soort dienstverlener bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Wat voor soort onderwijs geeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Hebben uw klanten een lidmaatschap bij u?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor cursistenregistratie?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor HRM?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Geeft u ook les op afstand?
Werkt u met roosters en locatieplanning?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

In wat voor soort zorg bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Wilt u het ERP systeem ook gebruiken voor cliëntenregistratie?
Biedt uw organisatie overnachtingen aan?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Verleent u zorg op locatie?

In wat voor soort handel bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Heeft u een webshop die moet worden geïntegreerd?
Hoeveel fysieke winkels met point-of-sale heeft u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?
Aan wat voor soort klanten levert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Wilt u dat het ERP systeem klaar is voor het IoT (Internet of Things)?
Wenst u een koppeling met belangrijke leveranciers als de Technische Unie en Rexel?
Pleegt u ook onderhoudswerkzaamheden?
Moeten werkbonnen mobiel kunnen ingevoerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Moet het systeem offline kunnen worden geraadpleegd?
Moet u machines op afstand kunnen monitoren?
Werkt u ook op projectbasis?
Moet u koelmiddelen registreren?

Wat voor soort nutsbedrijf heeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?
Doet u veel aan onderhoud?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Overheid en NGO’s

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt u projectmatig?
Wenst u een ledenadministratie?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Moet het ERP systeem mobiel beschikbaar zijn?

Wat voor logistieke diensten biedt u aan?

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Groupage/Deelpartijen (LTL)
Groupage/deelpartijen die in een hub gebundeld worden voor meerdere opdrachtgevers
FTL
Volle ladingen voor meerdere opdrachtgevers
Dedicated Logistics
Vervoer voor één opdrachtgever

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Heeft u een eigen wagenpark?
Moeten goederen gekoeld worden vervoerd?
Importeert u artikelen?
Exporteert u ook artikelen?

Hoe ziet uw productieproces eruit?

In wat voor soort productie bent u gespecialiseerd?

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Doet u regelmatig onderhoud?
Werkt u met Service Level Agreements?
Dient het ERP systeem te koppelen met andere programma’s?
Werkt u op projectbasis?
Wenst u uren te registreren in het systeem?

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Vragen over uw organisatie

Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Hoeveel magazijnen heeft u?
Werkt u multi-currency?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging gevestigd in Nederland?
ERP leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden ERP leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

De verschillende vormen van Cloud

Publieke of private cloud voor de eigen ERP-software van het bedrijf? We presenteren enkele cloudmodellen en laten hun voor- en nadelen zien.

Lees verder

ERP-software uit de cloud: een overzicht

U kunt op dit moment cloudgebaseerde ERP-software verkrijgen bij deze softwareleveranciers.

Lees verder

5 voordelen van Cloud ERP software

De 5 voordelen van Cloud ERP software waardoor bedrijven massaal kiezen voor deze manier van installatie.

Lees verder