Detailhandel
Warehouse Management Systeem

Warehouse management systeem

Een warehouse management systeem (WMS) helpt bij het beheren van meerdere filialen en opslagruimtes. Ontdek wat de uitdagingen bij het inrichten van een systeem is en hoe deze moderne oplossingen eruit zien.

Warehouse management systemen zijn speciale systemen die zijn ontwikkeld om te voldoen aan de behoeften van bedrijven met meerdere filialen en opslagruimtes. Deze zijn zodanig ontworpen dat met name de gedecentraliseerde structuur van dergelijke handelsondernemingen functioneel kan worden ondersteund. Naast een centraal systeem voor goederenbeheer zijn er meestal eigen systemen voor goederenbeheer in de filialen. Deze worden vervolgens verbonden met het centrale systeem, maar nemen hun eigen speciale taken over in de winkel. 

Goederenbeheer

In het bijzonder beschikken dergelijke systemen over specifieke toepassingen voor dit soort gedecentraliseerde handelsbedrijven zoals franchisenemers of groepen. Vooral de ontwikkelingen van kassasystemen hebben recent bijgedragen aan de behoefte aan gedecentraliseerde systemen voor goederenbeheer in de filialen. Deze hebben meestal veel minder functies dan centrale systemen voor goederenbeheer, naast de gebruikelijke functies zoals verkoopregistratie, maar ook verschillende evaluatie- en voorraadbeheerfuncties. Deze omvatten bijvoorbeeld de verwerking van goederenontvangsten in de winkel, magazijnbeheer en voorraadbeheer. De gedecentraliseerde systemen ontvangen gegevens van het centrale ERP-systeem en sturen op hun beurt bewegingsgegevens terug.

Integratie

In de meeste gevallen is de integratie tussen gecentraliseerd en gedecentraliseerd warehouse management systeem in de vorm van een gecombineerde verbinding van store merchandise management en POS-systeem opgelost. Landelijke dekking van breedbandnetwerken zal echter de mate van centralisatie aanzienlijk verhogen. Het onderhoud van een centraal ERP-systeem is meestal goedkoper dan het onderhoud van veel verschillende gedecentraliseerde systemen.

Distributie van goederen

Er zijn in principe verschillende modellen waarmee goederen naar de afzonderlijke filialen kunnen worden verdeeld. In het volgende zullen we ons concentreren op de vier meest voorkomende methoden en deze nader bekijken. 

  1. Laten we op dit punt beginnen met de directe kwantiteitsverdeling. Hier vindt een verdeling van de goederen over de filialen grotendeels handmatig plaats. De distributie volgt geen specifieke geautomatiseerde logica en is in principe gebaseerd op aanvullende informatie, zoals de voorraad of de specifieke bestellingen. 
  2. De tweede methode omvat het splitsen volgens een bepaalde winkelclassificatie. Hier vindt de distributie van de goederen automatisch plaats op basis van een classificatie, bijvoorbeeld de minimumvoorraad. Dit vereist dat een bepaalde logica in het systeem wordt geïntegreerd. Het voordeel hiervan is dat u enorme besparingen kunt verwachten op het gebied van handmatige inspanningen. 
  3. De derde distributiemethode is gebaseerd op percentagewaarden. Een vaste, vooraf bepaalde procentuele verdeling is hiervoor de basis. Vaak wordt dit gebruikt naast de brancheclassificatie. Deze methoden hebben problemen met vaste verpakkingsmaten en als de leveringshoeveelheid niet overeenkomt met de bestelhoeveelheid. 
  4. In de interactieve divisie, de vierde methode, gebeurt de goederendistributie toevallig. Het systeem berekent een voorstel voor de vereiste hoeveelheid van een winkel, die vervolgens uiteindelijk de vereiste hoeveelheid bepaalt en bestelt.

Na de toewijzing, ongeacht het type, maakt het ERP-systeem overeenkomstige stockoverdrachtsorders en de bijbehorende leveringsbonnen en kan de verzending worden gestart.

Leverancier van de maand

Waarom actueel en compleet inzicht essentieel is voor het management

Elke organisatie streeft naar goede resultaten. Voor het management van een bedrijf is het daarom van groot belang een actueel totaalbeeld op het bedrijf te hebben.

Lees verder
Leverancier van de maand

Waar begin je als je succesvol wilt digitaliseren?

Voor bouwbedrijven die ermee beginnen heeft Van Meijel een goed advies: “Neem digitalisering op in je visie en strategie.”

Lees verder