Mobiele apps

Onderhoud via mobiele applicaties

In de maakindustrie maken onderhoud en service van productiemachines deel uit van het dagelijks leven. Mobiele applicaties helpen enorm.

De voordelen die mobiele oplossingen hebben op het gebied van onderhoud tijdens de productie hangen vooral af van hun integratie in het ERP- of CRM-systeem. Op deze manier kunnen onderhouds- en serviceprocessen aanzienlijk efficiënter en geautomatiseerd worden gemaakt. Een uitdaging naast een landelijke netwerkdekking, zijn de handmatige papieren processen, die de mobiele applicaties getrouw reproduceren. Terwijl het ERP-systeem de basis vormt en de gegevens van de geautomatiseerde processen absorbeert, geven de kleine apps de gegevens weer die nodig zijn voor een transactie en kunnen ze onderweg worden bewerkt. Het gebruiksgemak van deze mobiele applicaties een essentiële rol bij gebruikersacceptatie.

Tijdwinst door mobiele applicaties

Op deze manier kunnen mobiele applicaties enorm helpen bij het optimaliseren van handmatige en niet-IT-aangedreven processen. Onderhoud gaat in principe over het waarborgen en herstellen van een hoge technische beschikbaarheid van de systemen en productiemachines. Vaak worden gegevens nog steeds genoteerd via slip en potlood en vervolgens handmatig ingevoerd in het systeem. Op dit moment gaat veel tijd verloren, maar dit lijkt nog ernstiger, hier worden fouten gemaakt. Gegevens worden onjuist verzonden, onleesbaarheid leidt tot verdere vertragingen of notities gaan volledig verloren. Met mobiele apps wordt het bijvoorbeeld mogelijk om kritieke machines in real-time te volgen, om toekomstgericht onderhoud te realiseren en te anticiperen of zelfs om taken te plannen.

Het gebruik van mobiel onderhoud neemt toe

Tegenwoordig gebruiken veel technici al mobiele applicaties, hoewel papier en potlood op veel plaatsen nog steeds gebruikelijk zijn. De voordelen van mobiel onderhoud voor bedrijven zijn duidelijk. Machines komen minder vaak voor, zijn sneller te repareren en kosten uiteindelijk minder geld. In de afgelopen jaren, met steeds betere en robuuste hardware, zoals gebruiksvriendelijkere apps, nemen steeds meer technici deze vorm van onderhoud op zich. Omdat de complexiteit van de machines constant toeneemt. Mobiele applicaties bieden alle benodigde informatie rechtstreeks aan een fabriek, zodat kleinere reparaties direct kunnen worden uitgevoerd, wat tijd bespaart. (zie "Mobile Maintenance 4.0" op mobilexag.de) Vandaag is mobiel onderhoud dus aanzienlijk meer dan de eerder beschreven mapping van papieren orderverwerking.

Veel andere voordelen van mobiel onderhoud

Met toegang tot de backend, zoals ERP of CRM, kan de technicus ter plaatse alle benodigde gegevens voor installatie verkrijgen. Of het nu gaat om onderhoudsrecords, documenten, geschiedenis of plannen, hij heeft directe en gemakkelijke toegang tot alles. Het is ook mogelijk om foto's, barcodes, RFID-tags en gegevens onderweg op te nemen, waardoor de statussen van de respectieve systemen worden gedocumenteerd. Een ander belangrijk voordeel betreft de statusverandering. De technicus kan rapporteren over de status van een machine, de coördinator weet dan onmiddellijk in welke mate een bestelling achteruit gaat of wanneer deze gereed is. De mobiele applicatie maakt het ook veel eenvoudiger om facturen te schrijven. De technicus voert eenvoudig zijn of haar werktijd, het gebruikte materiaal en andere documenten in de respectieve bestelling in en de gegevens zijn onmiddellijk toegankelijk voor de verantwoordelijke autoriteiten in het bedrijf. Evenzo worden servicerapporten gemaakt en kunnen deze door de klant direct ter plaatse worden ondertekend.

Meer succes, meer klanttevredenheid, betere service

Mobiele onderhoudstoepassingen spelen een belangrijke rol in de hedendaagse wereld van werk en worden al snel onmisbaar in het licht van steeds complexere bedrijfsmiddelen. Ze hebben veel meer serieuze voordelen ten opzichte van de hier genoemde voordelen. Controlelijsten zijn gemakkelijker digitaal in te vullen en de voordelen van materiaallogistiek ook. Uiteindelijk leiden al deze voordelen tot verhoogde productiviteit, verhoogde klanttevredenheid, verbeterde datakwaliteit en efficiëntere en kostenbesparende serviceprocessen.

Leverancier van de maand

Waarom actueel en compleet inzicht essentieel is voor het management

Elke organisatie streeft naar goede resultaten. Voor het management van een bedrijf is het daarom van groot belang een actueel totaalbeeld op het bedrijf te hebben.

Lees verder
Leverancier van de maand

Waar begin je als je succesvol wilt digitaliseren?

Voor bouwbedrijven die ermee beginnen heeft Van Meijel een goed advies: “Neem digitalisering op in je visie en strategie.”

Lees verder