Accountants

Nieuwe propositie voor accountants en administratiekantoren

De digitale transitie waar Nederland middenin zit zorgt voor een nieuwe propositie voor de accountants- en administratiekantoren.

Er is een massale digitale transformatie gaande en ook in de bouw is er steeds meer behoefte om de ‘operationele’ en administratieve processen te stroomlijnen en digitaliseren.

Vraagstukken over digitalisering en automatisering vanuit bouwbedrijven komen vaak terecht bij hun vertrouwenspersoon; de accountant of het administratiekantoor. De vraag naar kennis in de bouw, specifiek richting digitalisering en automatisering, neemt toe. 

Ben jij een accountant of werkzaam bij een administratiekantoor en krijg jij regelmatig vragen vanuit je bouwportefeuille over automatisering en/of digitalisering? Aan de hand van een vijftal vragen (aan Michel Doornbos, Operationeel sales manager bij bouw7) laten we je zien hoe je door middel van samen te werken, de klanten in je bouwportefeuille het beste kunt bedienen in de aanloop naar en gedurende de digitale transformatie.

1. Welke belangrijke trends zien jullie in de accountancy en/of bij administratiekantoren?

Met name accountantskantoren merken dat de klanten steeds meer behoefte krijgen als het gaat om advies richting automatisering. Van oorsprong is de accountant altijd al de vertrouwenspersoon geweest van zakelijk Nederland. Daar wordt dan ook al gauw de vraag gesteld; ‘hoe kunnen jullie ons ondersteunen naar de digitale transformatie van onze bedrijfsvoering?’ Dit gaat vandaag de dag verder dan enkel het boekhoudpakket, zo merkt ook de bouwsector op. De MKB bedrijven in de bouwbranche zijn steeds meer zoekende naar oplossingen voor het verder stroomlijnen van de diverse processen binnen de administratie. Waar dit nu vaak nog met veel ‘extra stappen’ gaat, is men zich er al wel van bewust dat dit ook sneller en efficiënter kan (of zelfs moet). Door het conservatieve karakter van de bouw is men vaak zelf niet kundig genoeg om het juiste advies in te winnen en wijkt men hierdoor uit naar de persoon die hen al jaren op weg helpt; namelijk de accountant.

2. Hoe speelt bouw7 hier op in? 

Bouw7 is een nieuwe, jonge, maar vooral innovatieve partij in de bouw die specifiek inspeelt op de behoefte van het verder stroomlijnen van de ‘operationele’ en administratieve processen binnen een bouwbedrijf. Het doel is om o.b.v. de huidige manier van werken gezamenlijk te gaan kijken naar een passende oplossing binnen het platform bouw7 en alle (te koppelen) partners. Juist door het open karakter van de software (API), de focus op specifiek de bouw en het innovatieve vermogen van de organisatie, maakt bouw7 een ideale partner voor zowel de aannemer als de adviseur van de aannemer. Gezamenlijk met diverse accountants wordt reeds opgetrokken om de klant te voorzien van de juiste oplossing(en). 

3. Welk probleem lossen jullie op voor accountants- en/of administratiekantoren?

We spelen als automatiseerder in op de vraagstukken die accountants en / of administratiekantoren krijgen vanuit hun bouwportefeuille over automatisering in de bouw. Doordat bouw7 koppelt met diverse partijen is het een veelzijdige partner in de bouw welke diverse keuzes kan bieden voor het digitaliseren van de processen van een aannemer. Gezien de toename van vraag naar kennis in de bouw en specifiek richting automatisering, kunnen wij hiermee als partner van dienst zijn voor de accountant. Op het moment dat een dergelijk vraagstuk zich voordoet bij een bouwgeoriënteerde klant trekken we samen op en adviseren de klant zowel vanuit projectmanagement software, als boekhouding, verloning, etc.

4. Heb je een voorbeeld van een klant en welke resultaten het heeft opgeleverd?

Bouwbedrijven Jelle Bruinsma en Kimsma uit Friesland. Beide partijen met circa 60 / 70 man personeel hebben we in samenspraak met Bentacera op weg geholpen met het digitaliseren van de verschillende bedrijfsprocessen. In beide gevallen met als gevolg dat de volledige organisatie diverse automatiseringsslagen heeft gemaakt in de buitendienst (mobiele applicatie) en kantoor (projectadministratie, salarisadministratie en boekhouding).

5. Welke vernieuwings tip heb je voor accountants om mee aan de slag te gaan? 

De digitale transitie waar Nederland nu middenin zit heeft als gevolg dat partijen steeds meer de samenwerking gaan op zoeken. Het open karakter van bedrijven, applicaties en mensen is daarmee uiterst van belang. Gezien de adviserende rol (verschuiving) van de accountant en het vertrouwen wat hij of zij heeft bij werkend Nederland, kan hier mooi op worden ingespeeld. Op deze wijze ontstaat er tevens een nieuwe propositie voor de accountants- en administratiekantoren.

Leverancier van de maand

Infor Blending LIMS

Alle laboratoriuminformatie op één plek, consistent en efficiënt laboratoriumbeheer.

Lees verder
Leverancier van de maand

Mobiel boeken en picken met Infor Blending

Om de logistieke afhandeling van klantorders te optimaliseren, biedt Infor een efficiënte uitbreiding voor Infor Blending: Mobiel Boeken (Mobile Posting).

Lees verder