Leverancier van de maand
NetSuite

NetSuite als groeistrategie

Is uw groei strategie gebaseerd op organische groei of door middel van acquisities? Voor NetSuite is er geen verschil.

In de complexe zakelijke omgeving van vandaag kan het groeien van een bedrijf ontmoedigend zijn. Dit vormt dan ook dagelijks een uitdaging voor de zakelijke leidinggevenden. Over het algemeen worden er 3 succesfactoren naar voren geschoven om een bedrijf met succes uit te breiden. Ten eerste, een degelijke planning. Ten tweede, consistent slimme beslissingen maken en al laatste een efficiënte uitvoering van de genomen beslissingen. 

De benaderingen van groeiende bedrijven zijn divers en zijn meestal van toepassing op de dimensie van het bedrijf. Normaal gesproken groeien kleine bedrijven organisch, terwijl grote bedrijven een inherente voorkeur hebben voor groei door acquisitie. Dit is een veelvoorkomende trend en niet noodzakelijkerwijs van toepassing op alle gevallen. De enige sleutel tot succes is om een passende en gestructureerde strategie te definiëren en vervolgens een sterk verdedigbare businesscase te ontwikkelen op basis van de onderliggende strategie.

Organische groei

Organische groei is ook wel bekend als de groei van binnenuit. Deze manier van groeien werp een aantal complicaties op. Zo kost het groeien van een bedrijf tijd en veel zorg. Voordat een organisatie een volgende, grotere stap kan maken moet het eerst de vorige stap hebben afgerond. Vaak is er geen geld of resources om die volgende stap al te kunnen maken. Dit is waar NetSuite ondersteuning kan bieden aan verschillende soorten bedrijven door middel van een immense reeks oplossingen: 

Dienstverlening - Met de Service Resource Planning (SRP) module kunnen bedrijven resources en tijd op een effectieve manier beheren.

Groothandel - Met het Advanced Inventory Management, B2B-portaal en Demand Planning-modules kunnen ze gemakkelijk hun de voorraad beheren en hun dagelijkse activiteiten blijven uitvoeren.

Productie - Met de Advanced Manufacturing-module kunnen ze de kosten van hun productie berekenen en de capaciteit van hun werkcentra tijdig plannen.

Digitale agentschappen - Met de facturatiemodule kunnen ze hun factureringsprocessen automatiseren, met de suite-commerce kunnen ze hun aanbod zelfs uitbreiden naar hun klanten, inclusief managed E-commerce-platforms.

Groei door overnames

Er is naast een organische manier van uitbreiden nog een andere manier om een bedrijf te laten groeien. Het overnemen van andere bedrijven, fuseren of het aangaan van een joint venture. Een direct gevolg daarvan kan een groter marktaandeel zijn, meer activa of het binnenhalen van nieuwe vaardigheden, kennis en mensen. 

Hetgeen wat niet zomaar kan worden aangeschaft is de bedrijfscultuur. Dit zal altijd op zijn natuurlijke beloop moeten groeien. Het gaat hand in hand met de bedrijfsprocessen en dit moet zo min mogelijk worden gewijzigd. De ondersteunende software moet hier dan ook op worden afgestemd. NetSuite kan zich met de one-world modules eenvoudig aanpassen naar de gebruikers en groepen waar zij zich in begeven.

Produceren vs Kopen - Het is mogelijk dat een dochteronderneming het liefst een product koopt, terwijl een andere dochteronderneming er de voorkeur aan geeft om producten zelf te produceren, beide scenario’s kunnen met NetSuite zonder problemen naast elkaar bestaan.

Demand Planning vs Forecasting - Eén dochteronderneming geeft de voorkeur aan het plannen op basis van eigen  bedrijfsgegevens (zoals bevestigde verkooporders), terwijl de andere dochteronderneming voor zijn eigen locaties de prognosemethode meer geschikt vindt, beide scenario’s kunnen met NetSuite zonder problemen naast elkaar bestaan. 

Bovendien automatiseert NetSuite uw intercompany-transacties en kunt u uw verkooporder 'by proximity' op intercompany-niveau uitvoeren. U kunt intercompany-transacties consolideren en elimineren met een druk op de knop plus vele andere specifieke functies die speciaal zijn afgestemd op deze strategie.

Ongeacht welk Growth Strategy Model u kiest, NetSuite is geschikt voor beide, zodat u zich kunt concentreren op het belangrijkste deel van de strategie, de uitvoering ervan!

Nieuwe blog artikelen

Het ERP implementatie plan

Een checklist voor het hele traject van de implementatie van uw nieuwe ERP systeem.

Lees verder

Voorkom dat je ERP implementatie mislukt

Een ERP implementatie mislukt vaak door onnodige fouten te maken. Ontdek hoe je deze fouten voorkomt en een succesvolle implementatie tegemoet gaat.

Lees verder