Detailhandel
Assortiment

Het assortimentsbeleid van uw winkel beheren

Modern goederenbeheer vereist een gedetailleerd assortimentsbeleid en, als onderdeel hiervan, een strategisch assortiment van producten.

Modern goederenbeheer vereist een gedetailleerd assortiment beleid en, als onderdeel hiervan, een strategisch assortiment van producten. Wat wil ik mijn klanten bieden, in welke kwaliteit en in hoeveel ontwerpen? In het assortiment ontwerp wordt altijd een onderscheid gemaakt tussen assortimentsconsistentie en assortiment dynamiek. Deze zijn er in verschillende varianten. Deze omvatten bijvoorbeeld de op / neer-opties, dat wil zeggen de mogelijkheid om het kwaliteitsniveau te verhogen of te verlagen, het assortiment uit te breiden of te beperken en diversificatie door de toevoeging van nieuwe bedrijfsvelden aan de portefeuille. 

De belangrijkste taken die van invloed zijn op het assortiment ontwerp in detailhandelszaken, zijn enerzijds de bepaling van de artikelen die in de respectieve filialen moeten worden aangeboden, evenals de opname van de artikelen in het assortiment, dat wordt beheerd door het hoofdkantoor. Kortom, het zit in het assortiment ontwerp om het bereik te regelen en aan te passen. Laten we hieronder eens kijken waar we op moeten letten in het assortiment ontwerp van bedrijven en hoe ERP-systemen dit kunnen ondersteunen.

De breedte van het aanbod is cruciaal

Het assortiment is een belangrijke factor in de handel en moet zo evenwichtig mogelijk zijn. Te weinig producten in het assortiment kan klanten kosten. Vooral wanneer de vraag naar een bepaald product daalt, kunnen weinig producten deze daling niet opvangen en zijn er enorme verliezen. Alleen daarom al is een groter bereik de moeite waard. Anderzijds kan het ook raadzaam zijn om opzettelijk te reduceren tot een specifieke artikelbreedte. Dit is vaak van toepassing op speciale luxegoederen waarbij een te breed assortiment het merk kan beschadigen.

Wat betekent assortimentsdiepte?

Met de diepte van het assortiment bedoelt men meestal de variantie van het aanbod van artikelen binnen dezelfde productgroep. Een goed voorbeeld hiervan zijn wijnwinkels. Ze distribueren een groot aantal verschillende artikelen binnen een productgroep. Maar hun assortimentsbreedte is bewust smal. Daarentegen zijn er bijvoorbeeld nog stockwinkels. Hier vindt de klant een groot aanbod en een kleine assortimentsdiepte. Veel verschillende productgroepen worden aangeboden, maar vaak in een zeer nauwe variantie binnen de afzonderlijke artikelgroepen.

Het kern- en randassortiment

Over het algemeen wordt onderscheid gemaakt tussen kern- en randassortiment. Het kernassortiment zijn die artikelen die standaard zijn in een bepaalde branche. Dit omvat alle artikelen die een klant van een winkel verwacht, inclusief artikelen die mogelijk minder winstgevend zijn voor de winkel. Naast het standaardgamma kunnen handelaren ook een zogenaamd "randassortiment" aanbieden. Hierin bedenkt hij producten die niet echt aansluiten bij zijn branche, maar die de winkelervaring voor de klant kunnen maximaliseren.

ERP-systemen helpen bij de organisatie

Bij het onderhoud van het assortiment kunnen ERP-systemen een waardevolle rol spelen. Er kunnen zinvolle analyses en evaluaties worden gemaakt over afzonderlijke artikelen. Evenzo over afzonderlijke vestigingen of over klanten. Deze evaluaties vormen de basis voor beslissingen bij het ontwerp van het assortiment en het bijbehorende prijsbeleid. Door de analyse van het assortiment is het bijvoorbeeld mogelijk om winkeliers te detecteren en uiteindelijk te vervangen door nieuwe producten. Evenzo kunnen speciale prijspromoties worden beheerd, kunnen nieuwe artikelen eenvoudig worden geïntegreerd en er kunnen blokkades worden ingesteld voor de aankoop van individuele artikelen. Het zal bijna altijd de moeite waard zijn voor retailers om hun toevlucht te nemen tot moderne analysetools bij het ontwerpen van assortimenten.

Leverancier van de maand

Waarom actueel en compleet inzicht essentieel is voor het management

Elke organisatie streeft naar goede resultaten. Voor het management van een bedrijf is het daarom van groot belang een actueel totaalbeeld op het bedrijf te hebben.

Lees verder
Leverancier van de maand

Waar begin je als je succesvol wilt digitaliseren?

Voor bouwbedrijven die ermee beginnen heeft Van Meijel een goed advies: “Neem digitalisering op in je visie en strategie.”

Lees verder