ERP retail

Een ERP systeem voor de retail

Waar moet men op letten bij het implementeren van een branche specifiek ERP systeem? In dit artikel wordt aandacht gegeven aan het vinden van ERP systeem voor de retail.

Alléén een webshop is niet meer voldoende in retailland. Winkelketens onderscheiden zich steeds vaker met een omnichannel strategie. Hoe verzamelt u genoeg informatie om klanten gerichte aanbiedingen te kunnen doen? Welke informatie heeft u nodig om beter in te kunnen spelen op de vraag? Waarmee koppelt u relevante data uit web- mobile- en winkelverkopen? En hoe kan een ERP oplossing u hierbij helpen? Op deze vragen zal dit artikel antwoord proberen te geven.

Multichannel vs. omnichannel

Steeds meer retail ondernemers kiezen voor een omnichannel strategie. Kortgezegd betekent het dat ze klanten via elk verkoopkanaal dezelfde ervaring bieden. Wanneer een klant bijvoorbeeld ontevreden is over een online aankoop, kan hij deze via de fysieke winkel retourneren. Ook betekent het dat de prijs van elk product hetzelfde blijft, ongeacht het verkoopkanaal.

Deze trend sluit naadloos aan bij de verwachtingen van klanten anno nu. Maar het wordt nog lang niet altijd toegepast. Denk bijvoorbeeld aan een telecombedrijf dat een mooie aanbieding op de website zet. Een potentiële klant gaat naar de winkel om de telefoon en bijbehorend abonnement direct aan te schaffen. Daar zegt de verkoper: “Maar die prijs geldt alleen op de website.” Of: “Dat model hebben we niet op voorraad.” Grote kans dat de klant ontevreden vertrekt.

Het telecombedrijf uit dit voorbeeld heeft een multichannel strategie (verkopen via meerdere kanalen), maar nog niet de stap gezet naar omnichannel (zelfde prijs, zelfde voorraad, zelfde beleving). Anders had de verkoper in de winkel dezelfde aanbieding kunnen bieden, of een optie om alvast te betalen en het product de volgende dag thuis of in de winkel te laten bezorgen. Voor deze omschakeling heeft het telecombedrijf echter wel een specifiek ERP systeem nodig.

Assortimentsbeheer

Onderdeel van een succesvolle omnichannel strategie is een integraal assortimentsbeheer. Veel ketens zijn begonnen met fysieke winkels en daar is later een aparte internetafdeling bij gekomen. Het assortiment staat in losse systemen. Door de systemen samen te voegen kan een retailer besparen op opslagkosten. Hij hoeft immers geen aparte voorraden meer aan te houden.

Het is ook belangrijk dat het ERP systeem voldoende mogelijkheid biedt om productinformatie in te voeren. Bijvoorbeeld om te voldoen aan de uitgebreide Europese regelgeving. Daarmee wordt voorkomen dat een retailer een aparte administratie bij hoeft te houden.

Tot slot is de automatische koppeling tussen het assortimentsbeheer en de webshop belangrijk. Bij een kleine wijziging van bijvoorbeeld de ingrediënten van een product, veranderen de gegevens in de webshop automatisch mee en wordt de klant altijd van correcte informatie voorzien.

Business intelligence

Een retailondernemer met twee of drie vestigingen heeft meestal goed zicht op zijn verkopen. Dat wordt ingewikkelder wanneer het gaat om twintig fysieke winkels met bovendien een webshop en Facebookverkopen. Veel bedrijven kiezen er dan nog steeds voor om de dagelijkse winkelomzet telefonisch of per mail aan het hoofdkantoor door te geven. Dat levert een beperkt inzicht op voor de inkoper(s) van het bedrijf. Welke producten zijn op welke tijdstippen verkocht aan welke klanten? En kopen diezelfde klanten bijvoorbeeld ook online?

Demand forecasting

Met een slim ERP systeem is alle informatie uit verschillende verkoopkanalen aan elkaar gekoppeld. Voor de kassa in de fysieke winkel is alleen nog maar een pc met webbrowser nodig. Het hoofdkantoor heeft direct inzicht in alle gegevens. Ook kan de software dankzij de gedetailleerde verkoopgeschiedenis een prognosemodel maken voor de komende weken. Naar welke nieuwe producten blijft de vraag stijgen? Van welke producten blijft de verkoop stabiel? Bij welke artikelen is de afname seizoensgebonden? Een inkoper die dit uit het hoofd doet, loopt meer risico om fouten te maken. Bovendien is zijn kennis moeilijk overdraagbaar wanneer hij het bedrijf verlaat.

Rapportages

Er zijn nog veel meer toepassingen denkbaar voor de informatie die een retailer met een omnichannel strategie en goede software verzamelt. Denk bijvoorbeeld aan dagdeel gebonden aanbiedingen of het aanpassen van de winkelinrichting. Belangrijk daarbij zijn dynamische rapportagefunctionaliteiten waarbij de gebruiker precies kan aangeven waarop hij wil selecteren. Bijvoorbeeld alle verkopen in een bepaald postcodegebied in een bepaalde periode.

Pricing management & loyaliteitsprogramma’s

Met een ERP systeem dat informatie uit alle verkoopkanalen combineert, kan een onderneming klanten gerichte aanbiedingen doen. Het Amerikaanse warenhuis Macy’s maakt al enige tijd gebruik van een omnichannel strategie en merkt dat klanten die via meerdere kanalen inkopen 8 keer meer omzet opleveren. Een ander voorbeeld is de Nederlandse wijnhandel Grapedistrict. Iemand die graag zoete witte wijnen drinkt, wil geen aanbieding voor Rioja. Daar houdt het bedrijf rekening mee in haar mailcampagnes. Klanten die meedoen aan het loyaliteitsprogramma van de wijnhandel, krijgen relevante aanbiedingen waardoor ze zich begrepen voelen en eerder zullen kopen.

Het is voor een retailer belangrijk dat de software uitgebreide functionaliteit biedt voor prijsmanagement en loyaliteitsprogramma’s. Dat gaat verder dan alleen 50% korting op een product. Biedt het systeem bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om drie voor prijs van twee of 20% korting na het sparen van 100 punten aan te kunnen bieden? Daarnaast is het belangrijk dat een module voor loyaliteitsprogramma’s de mogelijkheid biedt van de hierboven besproken individuele marketing.

ERP leveranciers met een specifieke oplossing voor de retail

Op internet vindt u honderden ERP aanbieders. Dus hoe maakt u nou de juiste keuze? Dat hangt natuurlijk erg af welke functionaliteiten u wenst, hoe hoog uw budget is, hoeveel maatwerk u nodig heeft, of u kiest voor Cloud of juist On-Premise etc. Kies in ieder geval niet alleen voor de software, maar ook voor een partner met ervaring in de industrie. Een partner die weet hoe u uitdagingen aangaat en overwint.

Eerder in deze serie verschenen deze specifieke branches

Een ERP systeem voor de bouw
Een ERP systeem voor de discrete productie
Een ERP systeem voor de financiële dienstverlening
Een ERP systeem voor de groothandel
Een ERP systeem voor de installatiebranche
Een ERP systeem voor de procesindustrie
Een ERP systeem voor de publieke sector
Een ERP systeem voor de zakelijke dienstverlening
Een ERP systeem voor de zorg

Nieuwe blog artikelen

Het ERP implementatie plan

Een checklist voor het hele traject van de implementatie van uw nieuwe ERP systeem.

Lees verder

Voorkom dat je ERP implementatie mislukt

Een ERP implementatie mislukt vaak door onnodige fouten te maken. Ontdek hoe je deze fouten voorkomt en een succesvolle implementatie tegemoet gaat.

Lees verder