Casestudy
Firm Construction

Casestudy: Firm Construction B.V. - bouw7

Waarom dit bouwbedrijf gespecialiseerd in grondige renovaties en integrale verbouwingen kiest voor de ERP software van bouw7.

Case: wat is de situatie?

Stephan van Lonkhuizen & Niels van Baal – Eigenaren Firm Construction: “Vanaf 2015 hield ik, Niels, eigenlijk alles bij in verschillende, zelf ontwikkelde Excel sheets. In mijn eentje was dit nog enigszins werkbaar en te overzien. Toen Stephan erbij kwam in 2017 werd het snel duidelijk dat er een gebrek aan overzicht en controle was. We kregen namelijk steeds complexere en grotere projecten. We hadden dus de behoefte om de kosten meer te gaan beheren en inzichtelijk te maken.

Tevens wilden we efficiënt samenwerken en professionaliseren om Firm Construction toekomst- en groeibestendig te maken. We hebben dan ook de ambitie om op korte termijn meer mensen aan te gaan nemen. Overigens was het ook niet altijd even duidelijk waar we geld op verdienden omdat de nacalculatie er wel eens bij bleef. Nacalculatie was altijd een tijdrovende en foutgevoelige klus. Hierdoor zagen wij de noodzaak om, door middel van automatisering, meer controle te krijgen en een goed fundament te leggen voor de toekomst van Firm Construction. 

Firm Construction werkte al met verschillende software oplossingen en Excel sheets, wat er alsnog voor zorgde dat er een gebrek was aan overzicht en controle. Toen het bedrijf groeide en de complexiteit van de projecten toenam, groeide ook het gebrek aan overzicht en controle. De kans op fouten werd alsmaar groter en nacalculatie nam ook steeds meer tijd in beslag. 

Eisen: waar moet het ERP systeem aan voldoen?

 

Resultaat: wat heeft de implementatie opgeleverd?

Tijdens onze zoektocht naar een oplossing om de projectadministratie te stroomlijnen en papierloos te werken, kwamen wij bouw7 tegen. Vanaf toen is het balletje gaan rollen. Het feit dat bouw7 in de cloud werkt is voor ons één van de doorslaggevende factoren geweest om voor bouw7 te kiezen. Het altijd en overal inzicht hebben in de planning en projecten vinden wij belangrijk. Vanaf februari 2018 werken wij met bouw7. Wij, Niels en Stephan, gebruiken inmiddels alle functionaliteiten van bouw7. Tevens werkt ook onze boekhouder met onze bouw7 omgeving. De jongens buiten werken voornamelijk met de mobiele app voor de planning, het boeken van uren en registreren van materialen. 

Sinds we met bouw7 werken, is nacalculeren niet meer nodig omdat we realtime het project bewaken. Het bouw7 platform wordt interessanter naarmate je er meer mee gaat werken. Het werken met bouw7 in combinatie met Twinfield en Basecone heeft onze manier van werken naar een hoger niveau getild en scheelt ons veel tijd. We hebben nu alles op één plek en kunnen de projecten die we draaien tot in detail bekijken. Als we samen om tafel zitten en vragen: hoe gaat je project? Kunnen we dit daadwerkelijk inzien in plaats van schatten. Daarnaast heeft bouw7 bijgedragen aan de continuïteit van de organisatie en de lopende projecten. Als één van ons afwezig is, kan het makkelijk overgenomen worden door de ander omdat alles op dezelfde wijze, in één systeem, is vastgelegd. Omdat wij al onze projecten bewaken op bewakingscode niveau, halen wij het maximale uit bouw7. We merken dat wij er nu echt de vruchten van beginnen te plukken. Al met al is bouw7 zeer zeker een aanrader.”

Sander Cornege – Uitvoerder Firm Construction: “Als uitvoerder/meewerkend voorman stuur ik de projecten aan en begeleid de jongens tijdens de renovaties. Voorheen verwerkte ik mijn volledige administratie in Excel, ook de offertes maakte ik in Excel. Als ik onderweg was, noteerde ik alles op kladjes en bewaarde de bonnetjes van materiaal. Als ik dan ‘s avonds alles ging verwerken, dacht ik soms: waar gaat dit ook alweer over. Het werkte wel om op deze manier de administratie bij te houden, maar ik had niet echt overzicht en het was natuurlijk erg foutgevoelig. Toch had ik eerder niet overwogen om het digitaal bij te houden. Ik ben nou eenmaal niet zo handig met computers, van één foutje schiet ik al helemaal in de stress. 

Sinds een half jaartje werk ik met bouw7 en dit was wel echt even wennen in het begin. Na een aantal maanden is het eigenlijk al heel normaal geworden, het gaat nu automatisch. Het is ontzettend laagdrempelig en ik ben er écht heel blij mee. Even snel een fotootje maken van een leverbon en uploaden, of het dagboek bijhouden en een paar fotootjes toevoegen, het kost me allemaal weinig tijd. Doordat ik alles bij de hand heb in mijn telefoon, kan ik snel alles even terug- of inkijken. Ik kan snel controleren of de factuur klopt met de uurtjes. Omdat ik zelf ook mee werk, moet ik ‘s avonds nog achter de computer. Dat is met bouw7 veel minder, dit scheelt me veel tijd en geeft me duidelijkheid. Bouw7 heeft me rust gegeven, ik heb nu alles altijd bij de hand in mijn telefoon.” 

Firm Construction heeft met de bouwmanagement software van bouw7 ervoor kunnen zorgen dat ze nu volledige grip heeft op haar bedrijf en projecten. Alle projecten zijn nu realtime te bewaken en er wordt alleen op uitzondering gestuurd. 

Start uw ERP selectie

Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw ERP selectie:Bij uw selectie is het belangrijk om met uw sector rekening te houden. Een ERP systeem moet perfect aansluiten bij uw bedrijfsprocessen. Deze processen verschillen per branche. Zo werkt een groothandel bijvoorbeeld anders dan een bouwbedrijf en heeft dus andere ERP functionaliteiten nodig.

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

In wat voor soort bouw bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u vaak met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Doet u veel aan onderhoud?
Wilt u ook bedrijfsmiddelen kunnen inplannen?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Wat voor soort retailer bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Hoeveel fysieke verkooppunten heeft u?
Aan wat voor soort klanten levert u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?

Wat voor soort dienstverlener bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Wat voor soort onderwijs geeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Hebben uw klanten een lidmaatschap bij u?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor cursistenregistratie?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor HRM?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Geeft u ook les op afstand?
Werkt u met roosters en locatieplanning?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

In wat voor soort zorg bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Wilt u het ERP systeem ook gebruiken voor cliëntenregistratie?
Biedt uw organisatie overnachtingen aan?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Verleent u zorg op locatie?

In wat voor soort handel bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Heeft u een webshop die moet worden geïntegreerd?
Hoeveel fysieke winkels met point-of-sale heeft u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?
Aan wat voor soort klanten levert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Wilt u dat het ERP systeem klaar is voor het IoT (Internet of Things)?
Wenst u een koppeling met belangrijke leveranciers als de Technische Unie en Rexel?
Pleegt u ook onderhoudswerkzaamheden?
Moeten werkbonnen mobiel kunnen ingevoerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Moet het systeem offline kunnen worden geraadpleegd?
Moet u machines op afstand kunnen monitoren?
Werkt u ook op projectbasis?
Moet u koelmiddelen registreren?

Wat voor soort nutsbedrijf heeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?
Doet u veel aan onderhoud?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Overheid en NGO’s

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt u projectmatig?
Wenst u een ledenadministratie?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Moet het ERP systeem mobiel beschikbaar zijn?

Wat voor logistieke diensten biedt u aan?

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Groupage/Deelpartijen (LTL)
Groupage/deelpartijen die in een hub gebundeld worden voor meerdere opdrachtgevers
FTL
Volle ladingen voor meerdere opdrachtgevers
Dedicated Logistics
Vervoer voor één opdrachtgever

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Heeft u een eigen wagenpark?
Moeten goederen gekoeld worden vervoerd?
Importeert u artikelen?
Exporteert u ook artikelen?

Hoe ziet uw productieproces eruit?

In wat voor soort productie bent u gespecialiseerd?

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Doet u regelmatig onderhoud?
Werkt u met Service Level Agreements?
Dient het ERP systeem te koppelen met andere programma’s?
Werkt u op projectbasis?
Wenst u uren te registreren in het systeem?

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Vragen over uw organisatie

Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Hoeveel magazijnen heeft u?
Werkt u multi-currency?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging gevestigd in Nederland?
ERP leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden ERP leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

De verschillende vormen van Cloud

Publieke of private cloud voor de eigen ERP-software van het bedrijf? We presenteren enkele cloudmodellen en laten hun voor- en nadelen zien.

Lees verder

ERP-software uit de cloud: een overzicht

U kunt op dit moment cloudgebaseerde ERP-software verkrijgen bij deze softwareleveranciers.

Lees verder

5 voordelen van Cloud ERP software

De 5 voordelen van Cloud ERP software waardoor bedrijven massaal kiezen voor deze manier van installatie.

Lees verder