Eindgebruiker

De eindgebruiker in digitalisering

Ondanks modernisering en digitalisering op de werkplek rijst de vraag hoe de eindgebruiker hiermee omgaat.

De papierloze administratie, contante betaling, online reserveringen in de bioscoop of restaurant of zelfs het digitale patiëntendossier. Op veel gebieden van het leven maakt digitalisering vooruitgang en biedt het de consument een steeds gemakkelijkere en efficiëntere winkelervaring. Als ze er klaar voor zijn. Vooral voor ouderen zijn moderniseringen en nieuwe technologische innovaties of het gebruik ervan vaak erg moeilijk. De angst voor contact met digitalisering is alom aanwezig en moet serieus worden genomen.

Duitse staatssecretaris van het federale ministerie van Buitenlandse Zaken Juliane Seifert zei onlangs: "Zolang ouderen angstig en onzeker zijn op het internet, zullen ze terughoudend zijn om het snel voortschrijdende digitaliseringsproces het hoofd te bieden en vertrouwen in digitale diensten en infrastructuren is van cruciaal belang voor ouderen om te vertrouwen en te vertrouwen we willen samen versterken".

Terminals niet vanzelfsprekend

Maar niet alleen ouderen worden vaak overweldigd door de overvloed aan nieuwe aanbiedingen. Vooral als traditionele distributiekanalen in de detailhandel verdwijnen of banken hun aanbiedingen alleen online aanbieden, zal de ene of de andere consument beledigd zijn. Om aan de digitalisering te kunnen deelnemen, is het ook aan de kant van de consument noodzakelijk om toegang te krijgen tot de overeenkomstige terminals.Ongeveer 6,7% van de mensen zegt dat ze geen enkel mobiel apparaat zoals een smartphone, tablet of smartwatch hebben gebruikt.

Associaties met digitalisering

Het onderzoek wilde ook weten waar respondenten het meest over denken als ze denken aan de term "digitalisering". De resultaten illustreren het probleem duidelijk. 12,1% vindt deze term bijvoorbeeld zorgwekkend en overbelastend. Nog eens 6,6% verveelt zich of ontmoet dit met trivialiteit. Nog eens 11,6% is zelfs onzeker en nog eens 22,8% is geïrriteerd of al moe van de digitalisering. Samen genomen, associeert ongeveer 53,1% van alle respondenten digitalisering met negatieve resultaten. 8,3% van de respondenten gaf geen informatie, waardoor minder dan 40% overbleef voor positieve categorieën. Ongeveer 23,5% reageert nieuwsgierig op de termijn en slechts 7,2% tevreden. Digitalisering levert dus alleen maar voordelen op voor de consument. Veel processen zijn hiervoor nogal overweldigend en omslachtig.

Vooral merkbaar tijdens vrije tijd

Op de vraag waar digitalisering het meest waarschijnlijk wordt gevoeld, zei de meerderheid (35,8%) dat ze dit vooral in hun vrije tijd waarnemen. Nog eens 23,4% denkt dat dit meer in de werkende wereld was. Het beïnvloedt daarom het dagelijks leven van mensen en ze reageren verre van altijd zoals beloofd door de nieuwe technologieën. "Geef uw klanten maximaal comfort" - maar als de klant overweldigd wordt door deze innovaties, zal hij waarschijnlijk op zoek gaan naar andere alternatieven. Als bijvoorbeeld kortingen alleen via een app worden toegekend, maar een klant geen smartphone gebruikt, wordt dit alleen bestraft. Het is een nauwe mate tussen druk om te innoveren en overbelasting van de eigen klanten. Hoe dit onder de knie te krijgen, willen we in de komende weken verduidelijken.

23 oktober 2019

Lees meer over:

Het effect van digitalisering

Digitalisering treedt in vrijwel alle situaties in het leven in werking. Deze processen gaan gepaard met buitensporige eisen. Hoeveel digitalisering tolereert een persoon?

Lees verder

BI-dashboards in ERP-systemen

Business Intelligence dashboards worden steeds belangrijker als onderdeel van ERP-systemen. Waarom en wat dat is, lees je hier.

Lees verder