SAP ontwikkelt speciaal platform voor retailers
Het nieuwe platform werd aangekondigd op de ‘Retail’s Big Show’ van de National Retail Federation.
Softwareleveranciers zijn altijd op zoek naar manieren om hun klanten nog beter van dienst te kunnen zijn. Dit is ook een van de drijfveren achter de opkomst van branchespecifieke software. Deze systemen zijn namelijk afgestemd op de behoeften en uitdagingen van een specifieke sector, zodat gebruikers optimaal kunnen profiteren van procesoptimalisatie.
Wij kijken in dit artikel naar een project waar ERP-leverancier SAP druk bezig mee is geweest: het zogeheten SAP S/4HANA Cloud Public Edition zal retailers moeten helpen met het stroomlijnen van processen, het verbeteren van klantervaringen en het stimuleren van duurzame groei.
Branchespecifieke ERP-software
Voordat we dieper op de specifieke kenmerken en voordelen van het nieuwe platform ingaan, willen we toch nog iets langer stilstaan bij het fenomeen dat ‘branchespecifieke software’ heet. SAP doet dit namelijk niet zonder reden: waarschijnlijk hebben ze goed onderzoek uitgevoerd en zijn ze tot de conclusie gekomen dat retailers behoefte hebben aan een op maat gemaakt systeem dat hen kan ondersteunen met hetgeen waar ze op dagelijkse basis mee te maken krijgen.
Het is dus niet gek dat veel leveranciers en eindgebruikers steeds meer de focus verleggen op een branchespecifiek ERP-systeem. We proberen overigens niet te zeggen dat een ‘generiek’ systeem niet voldoende kan zijn. Maar voor bedrijven die écht willen dat het nieuwe softwaresysteem hen naar nieuwe hoogten gaat tillen, is het vinden van een leverancier met branchespecifieke kennis een uitstekend idee.
SAP's Retail ERP
Met de komst van het nieuwe platform zullen retailers tot veel meer in staat zijn. Het brengt namelijk bedrijfsactiviteiten zoals voorraadbeheer, Supply Chain Management (SCM) en de verschillende winkeloperaties samen binnen één cloud-gebaseerd systeem. Het grote voordeel van een systeem in de cloud is dat gebruikers profiteren van meer flexibiliteit, snelheid en schaalbaarheid. De software is snel geïmplementeerd, en wijzigingen zijn doorgaans zo doorgevoerd.
Loyaliteitsplatform
Daarnaast zal het nieuwe platform gebruikers ook in staat moeten stellen om nog meer uit de relaties met hun klant te kunnen halen. In dit digitale tijdperk is de ‘personal touch’ belangrijker geworden dan ooit. Consumenten willen gezien en gehoord worden. Bedrijven die deze mate van personalisatie waar kunnen maken, hebben een gouden methode in handen.
SAP’s nieuwe platform zal op de volgende manieren bij gaan dragen aan de optimalisatie van klantrelatie-processen:
- Loyaliteitsprofielen. In dit deel van de software kunnen gebruikers zien hoe loyaal iedere individuele klant is. Gebaseerd op deze kennis kunnen ze gepersonaliseerde aanbiedingen doen.
- Gedeelde loyaliteitsprogramma’s. Retailers kunnen hierdoor efficiënter samenwerken en gezamenlijke loyaliteitsacties lanceren.
- Omnichannel. Gebruikers hebben in real-time toegang tot alle kanalen waarop aanbiedingen ingewisseld kunnen worden.
- De customer journey. Het personaliseren van de klantreis is, zoals gezegd, belangrijker dan ooit. Een speciale functionaliteit voor loyaliteit-reisplanning zal deze personalisatie naar nieuwe hoogten moeten tillen.
- Meetbare resultaten. In dit digitale tijdperk is data belangrijker dan ooit. Bedrijven die weten wie hun klanten zijn, wat ze doen en waar ze naar op zoek zijn, zijn in staat om hier zo veel mogelijk op in te spelen. Dit nieuwe platform zal de resultaten van campagnes en promoties nog beter in kaart kunnen brengen en koppelen deze aan financiële systemen, zodat men precies ziet wat de ROI op deze activiteiten is.
Het is geen nieuws, zonder AI
We raken inmiddels maar niet uitgepraat over kunstmatige intelligentie, oftewel AI. Dat is ook niet zo gek, want softwareontwikkelaars zijn er tevens dag en nacht mee bezig. SAP heeft tijdens deze release ook laten zien dat ze druk zijn met de implementatie van deze slimme technologieën.
De AI-shopping assistent van de Duitse softwareleverancier moet klanten helpen om hun favoriete producten sneller te vinden. Retailers kunnen hun contactmomenten met de klant hierdoor nog verder personaliseren. Zo wordt het voor een klant makkelijker dan ooit om een product te vinden dat écht bij hen past.
Bron
SAP: ‘SAP introduceert SAP S/4HANA Cloud Public Edition voor retail en fashion’ - 14 januari 2025
11 februari 2025
Start uw ERP selectie
Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming
SAP sluit een buitenaardse deal
De Duitse softwaregigant gaat de IT-infrastructuur van ruimtevaartbedrijf Beyond Gravity moderniseren.
Lees verderSAP overtuigt wederom: naast TMS ook het meest efficiënte WMS
Het Warehouse Management Systeem werd voor het elfde jaar op rij verkozen tot één van de meest toonaangevende binnen de markt.
Lees verder