Update: third-party cookies verdwijnen toch (nog) niet
Google laat in een blogpost weten dat de verwachte uitfasering niet langer plaats zal gaan vinden.
Niet al te lang geleden besteedden we aandacht aan de uitfasering van Google Chrome’s zogeheten third-party cookies. En terwijl marketeers en adverteerders zich volop voorbereidden op deze onvermijdelijke verdwijning, deed de zoekgigant iets onverwachts: het trok de stekker uit de geplande uitfasering.
Een stapje terug: wat waren third-party cookies ook alweer?
Adverteerders gebruiken third-party cookies om internetgebruikers online te kunnen volgen; dat is ook de reden dat we altijd worden gevraagd om deze cookies te accepteren, wanneer we een website voor de eerste keer bezoeken. Wanneer we hiermee akkoord gaan, geven we adverteerders toestemming om onze gegevens te bewaren. Bedrijven gebruiken deze data om hun marketingtechnieken beter op ons af te kunnen stemmen.
Kritiek
Third-party data en cookies zijn al jaren een onderwerp van discussie. Velen vinden dat het namelijk onze digitale privacy in gevaar brengt. Om die reden zijn browsers als Safari en Firefox hier al enige tijd mee gestopt.
Het is natuurlijk ook een lastig onderwerp; aan de ene kant willen we geconfronteerd worden met advertenties die relevant voor ons zijn (reclame op het internet is immers onvermijdbaar), maar aan de andere kant zijn we logischerwijs gesteld op onze privacy. Niet iedereen wil zomaar alle kaarten op tafel leggen.
Google Chrome zou in de voetsporen van deze browsers gaan treden, maar lijkt hier na feedback van adverteerders toch van af te zien. Adverteerders zijn immers de voornaamste inkomstenbron van de zoekmachine; het is dan ook niet gek dat ze hen zo veel mogelijk tevreden proberen te houden.
Google trekt stekker uit plannen
Het plan om de cookies uit te faseren was al meerdere keren uitgesteld, maar het plan lijkt nu helemaal van de baan te zijn. Zelf noemt de techgigant het een "geüpdatete aanpak”, waarin het gebruikers in ieder geval wel meer controle over de eigen privacy-instellingen wil gaan geven. Deze voorkeuren kunnen ze op ieder gegeven moment aanpassen.
‘What’s next?’
Het is nog niet helemaal duidelijk wat Google voor ons in petto heeft. Naar verluidt zijn ze van plan om de benadering van Apple te volgen. Zij geven gebruikers al enige tijd de keuze: mogen jouw gegevens gebruikt worden om advertenties te personaliseren?
De Privacy Sandbox
De Privacy Sandbox leek langere tijd de opvolger van third-party cookies te worden, maar Google laat weten dat ook de introductie van dit platform uitgesteld zal gaan worden. In deze sandbox zouden internetgebruikers ook de regie krijgen over de eigen privacy-instellingen, maar zouden adverteerders hen alsnog kunnen targeten.
De gevolgen voor bedrijven
Bedrijven kunnen vooralsnog dus zoals vanouds verdergaan met online adverteren. Maar dat houdt niet in dat het verstandig is om nieuwe mogelijkheden te blijven verkennen. Velen stappen daarom gedeeltelijk over naar de verzameling van first-party data: hierin vraagt het internetgebruikers zelf of het bepaalde gegevens mag opslaan. Hierdoor houdt men zelf de touwtjes in handen, zodat ze in de toekomst niet uitsluitend afhankelijk zijn van third-party cookies; het is immers niet gezegd dat deze uiteindelijk niet alsnog zullen verdwijnen.
Bron
Google: ‘A new path for Privacy Sandbox on the web’ - 22 juli 2024.
1 augustus 2024
Start uw ERP selectie
Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming
Cyberbeveiligingswet officieel ingediend bij Tweede Kamer
Het doel is om EU-lidstaten weerbaarder te maken tegen digitale dreigingen.
Lees verderCyberweerbaarheid ontbreekt bij kleine bedrijven
Onderzoek laat zien dat een groot deel van de Nederlandse ondernemingen achter de feiten aanloopt.
Lees verderDit moet u weten over de nieuwe Cyber Resilience Act
De nieuwe regelgeving, die op 10 december 2024 in werking is getreden, moet de veiligheid van digitale producten waarborgen en verbeteren.
Lees verder