Nederlandse bedrijven willen dit jaar volop investeren in AI
Onderzoek laat zien dat we vooraan in de rij staan.
Het Nederlandse bedrijfsleven toont misschien wel de meeste interesse in kunstmatige intelligentie (AI), zo laat recent onderzoek van DeepL zien. Daar waar veel bedrijven ter wereld slechts uitspreken dat ze interesse hebben in de slimme technologieën, lijken de Nederlandse bedrijven ook daadwerkelijk daad bij het woord te voegen. Hoe ze dat precies gaan doen? Dat lees je hier.
Over het onderzoek
Het onderzoek werd uitgevoerd door Infuse Media, in opdracht van DeepL, een platform dat vertalingen met behulp van artificial intelligence (AI) mogelijk maakt. Aan het onderzoek deden maar liefst 780 beslissingsnemers mee, die onder andere actief waren in vakgebieden als marketing, productontwikkeling, IT of finance.
Een blik op de belangrijkste onderzoeksresultaten:
- Steeds meer bedrijven staan open voor de implementatie van AI: 72% zegt dat ze van plan zijn om de slimme technologieën te implementeren in alledaagse processen.
- Als we kijken naar het daadwerkelijk nakomen van deze belofte, dan gaan we als land aan kop. Nederlandse bedrijven reserveren namelijk het meeste budget voor de implementatie van AI: 30%, om precies te zijn. Hiermee laten we landen als Duitsland, België, Frankrijk en de VS met een paar procent achter ons.
Communicatie is de sleutel tot succes
Omdat DeepL zich bezighoudt met de toepassing van AI in de context van vertalingen, keken zij in dit onderzoek logischerwijs ook naar de uitdagingen die bedrijven op dit gebied tegenkomen. Dit zijn de belangrijkste bevindingen die hieruit naar voren kwamen:
- Taal- en communicatiebarrières vormen voor veel bedrijven een groot probleem. Bedrijven lopen hier vooral tegenaan wanneer ze hun markt proberen uit te breiden (35%), wanneer ze klanten buiten de eigen landsgrenzen voor zich proberen te winnen (32%) of in klantenservice (24%).
- We zijn niet alleen het land met de meeste bereidheid om in AI te investeren; we staan ook op de eerste plaats als het gaat om communicatiebarrières binnen onze bedrijven zelf. Het gaat hier dus specifiek om interne communicatie: 31% van de Nederlandse respondenten voelt druk om medewerkers te voorzien van de juiste tools ter versoepeling van communicatie tussen collega’s die een andere taal spreken.
Artificiële intelligentie ter ondersteuning
De onderzoeksresultaten laten zien dat we snappen welke rol AI in bedrijven kan spelen. Tegelijkertijd zijn we ons ook bewust van een probleem in onze alledaagse processen: voor bedrijven met meerdere voertalen, is er behoefte aan software die deze intercollegiale communicatie vereenvoudigt. En dat kan een AI-tool als DeepL zijn, die berichten niet alleen één-op-één vertaalt, maar ook de tone of voice van een bericht kan herkennen en accuraat kan vertalen.
Bron
PR Newswire: ‘72% of executives plan to embrace AI in 2025, with a quarter targeting AI for specialized tasks like translation’ - 12 februari 2025
18 april 2025
Start uw ERP selectie
Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming
AI-agents en chatbots: wat is het verschil tussen de twee?
En welke rol kunnen ze spelen binnen jouw organisatie?
Lees verder'Nederlandse bedrijven investeren te weinig in AI-training’
We zijn ons bewust van de potentie van AI, maar lijken nog niet bereid te zijn om er in te investeren.
Lees verderGoogle experimenteert met AI en laat bots voor je bellen
Geen zin om naar wachtmuziek te luisteren? Google komt mogelijk binnenkort met een oplossing voor dit probleem.
Lees verder