'Nederlandse bedrijven investeren te weinig in AI-training’
We zijn ons bewust van de potentie van AI, maar lijken nog niet bereid te zijn om er in te investeren.
Recent onderzoek van het Nederlandse softwarebedrijf Klippa laat zien dat bedrijven wereldwijd niet genoeg investeren in AI-training. Tot de respondenten behoorden Noord-Amerika, landen uit de EU en het Verenigd Koninkrijk. Wat blijkt? Vooral de landen uit de EU, waar wij natuurlijk onder vallen, lopen achter de feiten aan.
Onvoldoende investering in AI-training
Als het rapport genaamd ‘State of Professional Perceptions on AI’ direct één ding duidelijk maakt, dan is het dat bedrijven wereldwijd onvoldoende investeren in AI-training voor hun personeel. Bijna de helft van de respondenten, 48,6% om precies te zijn, zegt weinig tot geen training gehad te hebben.
In veel gevallen moesten de respondenten zelf op zoek gaan naar manieren om AI in hun dagelijkse bezigheden te integreren. En met alle potentiële voordelen die kunstmatige intelligentie (AI) met zich meebrengt, is dit een groot probleem. AI is namelijk niet iets dat je zomaar even doet; het vraagt om een zorgvuldige, weldoordachte voorbereiding. Maar veel bedrijven lijken nog niet te beseffen dat dit één van de grootste uitdagingen van AI is.
Een aantal belangrijke statistieken:
- Training ontbreekt op grote schaal, met name onder de respondenten afkomstig uit landen uit de Europese Unie. Hiervan zegt maar liefst 26,7% dat ze nog nooit enige vorm van AI-training hebben gekregen. Een groot contrast als je het vergelijkt met de respondenten uit het Verenigd Koninkrijk en de VS, waar de percentages respectievelijk op 6,5% en 3,2% uitkwamen.
- Degenen die wel ooit een training mochten volgen, waren niet altijd te spreken over diens kwaliteit. Zo zegt ongeveer 30% van de respondenten dat de AI-trainingen wel wat verbetering kunnen gebruiken.
- Toch zien veel respondenten de opkomst van artificial intelligence (AI) nog altijd als iets positiefs. Sterker nog, maar liefst 85,3% ziet het als een kans. Maar deze kans zal alleen benut kunnen worden, als bedrijven de investering aandurven.
Een verontrustende situatie
Volgens Mike Allton, oprichter van een bedrijf dat zich bezighoudt met de inzet van AI in marketing, moeten bedrijven AI-training één van hun topprioriteiten maken. Hij vergelijkt de situatie met het bouwen van een top-notch racewagen, maar vervolgens verwachten dat iemand zonder rijbewijs de race voor je zal winnen.
Net als de bloemen in je voor- en achtertuin, zullen ze alleen met de juiste hoeveelheid aandacht gaan groeien. En datzelfde geldt eigenlijk ook voor je personeel en hun AI-vaardigheden. Geef medewerkers de kans om te leren hoe ze met AI-tools om kunnen gaan en hoe ze het kunnen gebruiken om hun dagelijks werkleven niet alleen makkelijker, maar vaak ook nog leuker te maken. Want alleen dan zullen bedrijven écht profiteren van al het moois dat AI met zich mee kan brengen.
Bron
Klippa: ‘Er is een tekort aan AI-training: Wat bedrijven nu moeten doen’ - februari 2025
24 april 2025
Start uw ERP selectie
Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming
AI-agents en chatbots: wat is het verschil tussen de twee?
En welke rol kunnen ze spelen binnen jouw organisatie?
Lees verderNederlandse bedrijven willen dit jaar volop investeren in AI
Onderzoek laat zien dat we vooraan in de rij staan.
Lees verderGoogle experimenteert met AI en laat bots voor je bellen
Geen zin om naar wachtmuziek te luisteren? Google komt mogelijk binnenkort met een oplossing voor dit probleem.
Lees verder