Vlaamse overheid

Vlaamse overheid gaat digitaal factureren

De Vlaamse overheid heeft besloten om per 1 januari 2017 de facturatie volledig te digitaliseren.

Er wordt na de jaarwisseling van ieder bedrijf verwacht dat deze voortaan door middel van e-invoicing de facturen digitaal aanleveren. De overheid wil met dit project een gestandaardiseerde uitwisseling van facturen tussen bedrijven en overheden (B2G) en bedrijven onderling (B2B) bereiken.

Vanaf 2015 was het al mogelijk om de facturatie bij de Vlaamse overheid digitaal te doen maar vanaf 1 januari 2017 zal dit de standaardprocedure worden. De overstap naar e-invoicing is een goede manier om geld te besparen. Een factuur is vaak duurder dan een A4, enveloppe en een postzegel. Daarnaast is minder papierverbruik niet alleen goed voor de portemonnee maar ook voor het milieu. Het versturen van een factuur is tevens een onzekerheid. Een brief kan eenvoudig kwijt raken met alle gevolgen van dien.

Kosten besparen en efficiënter werken zijn uitstekende redenen om over te stappen naar e-invoicing. Als overheid zijnde heb je ook nog een voorbeeldfunctie en die wilt men inzetten om meer bedrijven te stimuleren om ook op deze manier te werk te gaan.

Het systeem waarmee wordt gewerkt binnen de overheid is Mercurius. Omdat dit een federaal platform is, is men op zoek gegaan naar systeem dat met dezelfde standaarden werkt. De keuze is gevallen op de Europese oplossing Peppol.

16 december 2016

Intelligente infrastructuur voor het IoT

Onderzoekers van de Universiteit van Magdeburg werken momenteel aan een slimmere structuur voor Internet of Things.

Lees verder

Eén Cloud voor Europa

Om te ontsnappen aan de Amerikaanse dominantie op het gebied van Cloud-soevereiniteit, zet de Duitse regering momenteel voort met de oprichting van een Europese Cloud.

Lees verder