Vlaamse overheid gaat digitaal factureren

De Vlaamse overheid heeft besloten om per 1 januari 2017 de facturatie volledig te digitaliseren.

Er wordt na de jaarwisseling van ieder bedrijf verwacht dat deze voortaan door middel van e-invoicing de facturen digitaal aanleveren. De overheid wil met dit project een gestandaardiseerde uitwisseling van facturen tussen bedrijven en overheden (B2G) en bedrijven onderling (B2B) bereiken.

Vanaf 2015 was het al mogelijk om de facturatie bij de Vlaamse overheid digitaal te doen maar vanaf 1 januari 2017 zal dit de standaardprocedure worden. De overstap naar e-invoicing is een goede manier om geld te besparen. Een factuur is vaak duurder dan een A4, enveloppe en een postzegel. Daarnaast is minder papierverbruik niet alleen goed voor de portemonnee maar ook voor het milieu. Het versturen van een factuur is tevens een onzekerheid. Een brief kan eenvoudig kwijt raken met alle gevolgen van dien.

Kosten besparen en efficiënter werken zijn uitstekende redenen om over te stappen naar e-invoicing. Als overheid zijnde heb je ook nog een voorbeeldfunctie en die wilt men inzetten om meer bedrijven te stimuleren om ook op deze manier te werk te gaan.

Het systeem waarmee wordt gewerkt binnen de overheid is Mercurius. Omdat dit een federaal platform is, is men op zoek gegaan naar systeem dat met dezelfde standaarden werkt. De keuze is gevallen op de Europese oplossing Peppol.

16 december 2016

Event

Event: Acto’s ontbijtsessie over factuurverwerking

U bent allen uitgenodigd voor een vroege kennissessie over digitale factuurverwerking met behulp van ISProjects.

Lees verder

Nieuwe gebruikersinterface XL-ENZ

Gebruikers van XL-ENZ van Reflecta maken binnenkort kennis met de compleet vernieuwde gebruikersinterface.

Lees verder