3 trends op het gebied van e-commerce in 2024
Kunstmatige intelligentie, duurzaamheid en nog veel meer: de belangrijkste e-commerce trends in 2024.
Ondanks het feit dat dit tijdperk toch een beetje gekenmerkt wordt door economische onzekerheid, blijft e-commerce nog altijd ontzettend populair. In dit artikel kijken wij naar een aantal trends in e-commerce waarmee online handelaren in 2024 rekening moeten houden.
E-commerce vs. fysieke detailhandel
De grote hoeveelheden klantdata die in webshops en op online marktplaatsen verzameld worden, kunnen voor adverteerders zeer waardevol zijn. Door de gerichte, op software gebaseerde evaluatie van klantgegevens kunnen organisaties beter inspelen op de behoeften van hun klanten, om hen zodoende op lange termijn aan hen te binden. Dat brengt ons direct bij de eerste trend.
#1 - CRM en klantloyaliteit
Hoewel het werven van nieuwe klanten essentieel is, is het veel complexer en met name duurder om een nieuwe klant te werven, dan dat het is om een bestaande klant te behouden. Het is dus niet gek dat er veel vraag is naar manieren om de klantloyaliteit te vergroten.
CRM-systemen stellen organisaties in staat om een beter beeld te krijgen van hun doelgroep en klanten. In de B2B-sector zijn gebruikers hierdoor in staat om van iedere individuele klant een profiel op te stellen met daarin informatie zoals stamgegevens, contact geschiedenis en alle andere relevante voorkeuren. Voor bedrijven actief in de B2C-sector neemt het belang van de klantrelatie ook alsmaar toe, en stelt CRM-software gebruikers in staat om van bepaalde klantsegmenten in kaart te brengen wat hun behoeften en vragen zijn.
Rol van geschikte software
Branchespecifieke softwareoplossingen voor online retail stellen bedrijven in staat om het gedrag van de klanten in hun eigen online winkel te analyseren. Hierdoor kunnen klanten benaderd worden met gerichte aanbiedingen, die voor hen relevant zijn. Het doel is om een emotionele band met de klant op te bouwen. Dit kan men doen door bepaalde waarden uit te stralen, waarmee klanten zich kunnen identificeren. Iemand die waarde hecht aan de duurzame productie van kledingstukken, zal eenvoudig over te halen zijn om vaste klant te worden bij een kledingmerk dat deze waarden uitstraalt.
#2 - Duurzaamheid: meer dan een modewoord
Dat brengt ons gelijk bij het volgende onderwerp: duurzaamheid. Bedrijven worden steeds meer onder de loep genomen door hun eigen klanten, maar met name door potentiële nieuwe klanten. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) en duurzaamheid zijn belangrijker dan ooit.
E-commerce vormt hierin geen uitzondering op de regel. Integendeel, gezien de slechte reputatie die het heeft op het gebied van duurzaamheid is het extra belangrijk dat online retailers hier in het nieuwe jaar rekening mee houden. Leveranciers van branchespecifieke bedrijfssoftware weten als geen ander waar e-commerce bedrijven op dagelijkse basis mee te maken krijgen. Daarnaast hebben zij de systemen dusdanig ingericht om te voldoen aan de eisen op het gebied van operationeel milieumanagement en is de software voorzien van modules waarmee het hieraan kan voldoen.
#3 - Kunstmatige intelligentie (AI)
De nieuwe mogelijkheden van generatieve kunstmatige intelligentie (AI) zorgden er in 2023 voor dat de technologie hét gesprek van de dag was. Het lijkt er dan ook op dat kunstmatige intelligentie dit jaar alleen maar belangrijker zal worden. De intelligente algoritmen stellen e-commerce bedrijven in staat om gepersonaliseerde advertenties op te stellen, waardoor het klanten en websitebezoekers van individuele productaanbevelingen kan voorzien.
Dit is ook de reden dat er steeds meer vraag is naar bedrijfssoftware-oplossingen zoals ERP-software voorzien van AI-functionaliteiten. Belangrijk blijft echter wel: Artificiële Intelligentie is een middel, geen op zichzelf staand doel. Men dient van tevoren goed na te denken over de manier waarop de introductie van een AI-tool van toegevoegde waarde zou kunnen zijn. Het mag niet simpelweg worden gedaan uit angst om achter te blijven op concurrenten.
9 januari 2024
Start uw ERP selectie
Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming
STYLEman vernieuwt de B2B webshop
De STYLEman B2B webshop heeft een nieuwe look-and-feel gekregen. De webshop is responsive gemaakt en gebruikers zijn enthousiast over de gebruiksvriendelijkheid.
Lees verderEvent: Belgian E-commerce Conference
5 Oktober is het BluePoint in Antwerpen het thuis van het grootste e-commerce event in België.
Lees verder