Is AI de betere werknemer?
KI is een steeds prominentere rol in ons dagelijks (werk)leven aan het innemen. Maar zou het op den duur ook menselijke werknemers gaan vervangen?
Op het gebied van Artificial Intelligence volgt de ene nieuwe innovatieve tool de andere. Bedrijven verwachten veel van deze oplossingen: van procesoptimalisatie tot de daarmee gepaard gaande kostenbesparingen en het ontnemen van taken van het personeel. Maar zou het op langere termijn ook daadwerkelijk een menselijke werknemer gaan vervangen?
De voordelen van kunstmatige intelligentie
Door de huidige ontwikkelingen op het gebied van Artificiële Intelligentie hebben genoeg mensen zich inmiddels afgevraagd of hun eigen baan hierdoor in bedreiging zou kunnen komen. Wellicht vragen werkgevers zich ook steeds meer af of de inzet van kunstmatige intelligentie de kosten zou kunnen verlagen. Maar we komen voor een vierde en laatste keer terug op de vraag: zou AI daadwerkelijk een menselijke werknemer kunnen vervangen?
Ondersteunen, niet vervangen
Het antwoord op deze vraag is kort en bondig: nee, dat kan het niet. Tenminste, nog niet. AI-tools kunnen medewerkers ondersteunen bij hun werkzaamheden en, indien nodig, bepaalde taken zelfstandig uitvoeren. Uiteindelijk heeft het werk van een AI echter altijd een menselijke medewerker nodig om de resultaten te controleren. Want zelfs een AI kan er weleens naast zitten.
Voor een uitgebreider antwoord kijken we naar de verschillende gebieden waarin (generatieve) AI tegenwoordig voornamelijk wordt gebruikt.
Coderen met AI
Er zijn steeds meer AI-tools op de markt die zijn ingericht om gebruikers te ondersteunen. Applicaties als Copilot Chat zijn geen externe oplossingen, maar helpen gebruikers rechtstreeks in de bestaande interface. Op het gebied van coderen kan deze applicatie bijvoorbeeld fouten signaleren en passende oplossingen aanreiken, maar ook de code van een ander uitleggen aan een gebruiker, waardoor men efficiënter samen kan werken.
Ondersteunen in tijden van nood
Het sleutelwoord blijft hier echter wederom: ‘ondersteuning’. De AI-assistenten zijn niet bedoeld om de code zelf volledig opnieuw te schrijven, maar dragen bij aan het verhogen van de productiviteit en het ontlasten van medewerkers. Ontzettend nuttig in deze tijden waarin er een groot tekort is aan geschoolde arbeidskrachten op het gebied van softwareontwikkeling, maar het zal geen oplossing van dit probleem zijn. Het is er echt om de developers te ontlasten van relatief eenvoudige, maar tijdrovende werkzaamheden.
AI als journalist
Hoe zit het dan met kunstmatige intelligentie in de journalistiek? Worden artikelen in de toekomst alleen nog maar door AI geschreven? Ook hier is het antwoord waarschijnlijk ‘nee’. Er zijn talloze AI-tools ter beschikking voor copywriters, maar ook in dit geval is dit om te ondersteunen bij de dagelijkse werkzaamheden.
Zorgen over desinformatie
Er worden momenteel veel kritische vragen gesteld over de inzet van AI om geschreven content te creëren. Een AI is namelijk zo intelligent als de data waarover het beschikt en zal output dus baseren op de gegevens die het over een bepaald onderwerp kan vinden. Het is echter niet in staat om dit volledig zelf te bedenken en maakt hiervoor gebruik van het werk van een ander.
Wederom benadrukt dit dus dat AI-oplossingen gebruikt kunnen worden om ondersteuning te bieden bij dagelijkse, terugkerende taken. Toch moet de AI aan het einde van de dag altijd gefactcheckt worden door de gebruiker, om te kijken of de geraadpleegde bronnen de juiste informatie bevatten. Daarom moet AI in deze context ingezet worden om ondersteuning te bieden en redacteurs te ontlasten. Alles daaromheen zal in het beheer van het menselijk personeel moeten blijven.
Conclusie
Ongeacht het toepassingsgebied van een AI-applicatie blijft het voor productief en soepel gebruik hiervan essentieel dat de oplossing op een verantwoorde manier wordt gebruikt. De inzet van kunstmatige intelligentie biedt fantastische mogelijkheden om personeel kostbare tijd te besparen, mits het verantwoord wordt ingezet.
Om dit te garanderen moeten bedrijven en afdelingen die AI-tools willen gebruiken de handen ineen slaan en passende richtlijnen voor het gebruik van (generatieve) AI ontwikkelen, waaraan gebruikers zich kunnen houden. Op die manier haalt men het meeste uit de applicaties, die onomstotelijk van grote toegevoegde waarde kunnen zijn.
26 oktober 2023
Start uw ERP selectie
Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming
AI-agents en chatbots: wat is het verschil tussen de twee?
En welke rol kunnen ze spelen binnen jouw organisatie?
Lees verder'Nederlandse bedrijven investeren te weinig in AI-training’
We zijn ons bewust van de potentie van AI, maar lijken nog niet bereid te zijn om er in te investeren.
Lees verderNederlandse bedrijven willen dit jaar volop investeren in AI
Onderzoek laat zien dat we vooraan in de rij staan.
Lees verder