AI populair onder softwareontwikkelaars, financiële sector vertrouwt het nog niet helemaal
Kunstmatige intelligentie is zijn plek in ons alledaagse (werk)leven steeds meer aan het versterken. Maar dit is niet overal even vanzelfsprekend.
Of we het nu wel of niet willen: we kunnen tegenwoordig bijna niet meer om artificial intelligence (AI) heen. In bijna alles wat we doen, valt wel een link te leggen met de slimme technologieën. Wij willen u daarom ook regelmatig op de hoogte houden van alle recente ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI). Met dit keer de focus op de sectoren IT en finance, waarbij de toepassing van AI de één beter afgaat, dan de ander.
Toenemende invloed in engineering
Laten we onze aandacht eerst focussen op een sector die heel goed lijkt te profiteren van de potentie van AI, namelijk de IT-sector. Of om preciezer te zijn, softwareontwikkelaars weten de slimme technologieën goed te benutten. Dat blijkt in ieder geval uit onderzoek van tech-adviesbureau Thoughtworks, dat voor deze inzichten praktijkervaring opdeed bij het eigen klantenbestand.
Algehele optimalisatie
De voornaamste conclusie uit het onderzoek is dat men een toenemende invloed van generatieve AI in het werkveld ziet. Het zorgt er niet alleen voor dat de kwaliteit van de projecten omhoog kan gaan, maar werkt tevens bevorderend voor de onderlinge samenwerking tussen softwareontwikkelaars.
Daar waar AI in eerste instantie vooral werd ingezet voor het ontwikkelen van code, worden ze steeds veelzijdiger als het aankomt op software-engineering: de tools zijn in staat om processen te documenteren en kunnen applicaties testen voordat deze live gaan.
Zolang men AI als een middel en geen doel blijft zien, is het dus heel goed in staat om bepaalde taken van menselijke medewerkers over te nemen. Deze tijd kan men vervolgens weer in andere activiteiten steken, iets dat de algemene efficiëntie dus alleen maar zal bevorderen.
(Nog) niet voor iedereen
Toch blijkt de toegevoegde waarde van AI nog niet binnen iedere sector erkend te worden, zo blijkt wel uit recent onderzoek van softwareontwikkelaar Visma. Zij deden namelijk onderzoek naar de toepassing van AI-tools binnen de financiële sector, met een specifieke focus op één van de bouwstenen van onze samenleving: het midden- en kleinbedrijf (mkb).
Men vreest vooral dat AI onbetrouwbaar is en dat het te veel risico’s met zich meebrengt op het gebied van datasecurity en privacy. Daarnaast bleek dat:
- 16% van de respondenten denkt dat er genoeg kennis binnen de organisatie is, om daadwerkelijk de potentie van AI te kunnen benutten. Nog geen 10% van de ondervraagden gaf aan veel van AI af te weten, terwijl ongeveer de helft aangaf minimale kennis te hebben. Gecombineerd met het feit dat maar liefst 38% aangaf helemaal geen kennis te hebben van de slimme technologieën, kan dat weleens een verklaring voor het wantrouwen zijn.
- AI kan een cruciale rol spelen in de optimalisatie van bepaalde processen, en helpt bedrijven om waardevolle inzichten te verkrijgen. Toch wees het onderzoek uit dat de respondenten deze mening bepaald niet deelden: slechts 23% denkt dat AI hen van waardevolle inzichten kan voorzien, en maar 30% is overtuigd van de potentie van AI op het gebied van procesautomatisering. Tegenstanders van kunstmatige intelligentie vinden dat het afdoet aan het vertrouwen in hun eigen kennis en vaardigheden, en zien gevaren op het gebied van privacy, betrouwbaarheid en data-security.
- Gelukkig zijn er ook voorstanders van het gebruik van AI in finance bij het mkb. Zij zien de tools als een kans, met name als het gaat om het automatiseren van tijdrovende, alledaagse taken. Dat is dus een goed teken, want maar liefst 76% van de respondenten erkend dat ze binnen het bedrijf regelmatig op zoek zijn naar manieren om bepaalde processen efficiënter in te richten.
De vraag naar procesoptimalisatie is er dus, en er is eigenlijk ook al een antwoord op. Waar het dus eigenlijk op neerkomt is een vertrouwenskwestie: het mkb heeft gewoon nog wat extra geruststelling nodig, als het aankomt op de inzet van kunstmatige intelligentie.
Het mkb lijkt er nog niet klaar voor
Al met al kan dus geconcludeerd worden dat de bereidheid om AI te omarmen vooral is gebaseerd op de kennis die men van de materie heeft. Het ontbreekt veel mkb’ers aan kennis, en dus vertrouwen zij de machines nog niet helemaal. En dat is dus helemaal niet zo gek. Tegelijkertijd zijn het de softwareontwikkelaars, die ongetwijfeld een stuk meer van dit soort onderwerpen afweten dan de doorsnee persoon, die de kracht van AI wel weten te benutten.
Heiko Bonenkamp, Business Area Director Benelux bij onderzoeker Visma, licht dit verband toe: “Het is duidelijk dat onbekend nog steeds onbemind maakt. Uit ons onderzoek wordt duidelijk dat wie meer kennis heeft over AI, ook bereid is om artificiële intelligentie meer te omarmen. Bij het mkb is die kennis minder aanwezig, waardoor er meer wantrouwen heerst inzake datasecurity en privacy.”
Het wordt dus eigenlijk tijd dat ondernemingen zich gaan verdiepen in de mogelijkheden van AI. Zolang men in het achterhoofd houdt dat de tools een middel en geen doel zijn, zullen ze ontdekken dat het eigenlijk niet zoveel kwaad kan. Als men het eigen gezonde verstand op de eerste plaats houdt en goed nadenkt over de manier waarop zij AI in willen zetten, zullen ze ongetwijfeld gaan merken dat het wel degelijk van enorm toegevoegde waarde kan zijn. Iedereen kan namelijk profiteren van de potentie van AI.
Bronnen
De Ondernemer: “Mkb-finance professionals hebben (nog) weinig vertrouwen in AI” - 3 april 2024.
Thoughtworks Technology Radar: Volume 30, april 2024.
2 mei 2024
Start uw ERP selectie
Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming
AI-agents en chatbots: wat is het verschil tussen de twee?
En welke rol kunnen ze spelen binnen jouw organisatie?
Lees verder'Nederlandse bedrijven investeren te weinig in AI-training’
We zijn ons bewust van de potentie van AI, maar lijken nog niet bereid te zijn om er in te investeren.
Lees verderNederlandse bedrijven willen dit jaar volop investeren in AI
Onderzoek laat zien dat we vooraan in de rij staan.
Lees verder