Leverancier van de maand
Globis

Maak kennis met: Globis

Wie zijn de mensen van deze organisatie, wat motiveert hun en wat zijn hun doelen? De eerste week zal in het teken staan van kennismaking met de mensen achter Globis.

Leverancier Globis
ERP systeem Globis
Sector Groothandel, Productie - discreet, Productie - proces
Kantoren 14 landen waaronder België, Nederland, Noord-Amerika en India

Globis Software NV werd opgericht begin jaren ‘90. De huidige eigenaar en CEO Karel Van den Berghe had voor het ouderlijk bedrijf, actief in de kartonnage, een ERP-applicatie geschreven en wilde daarmee meer bedrijven gaan benaderen. De eerste klanten kwamen uit dezelfde productieomgeving (mass customization) en gaandeweg werd de scope uitgebreid naar zuivere logistieke dienstverleners. 

Een korte tijdlijn

Om Globis beter te leren kennen en in te zien hoe snel het bedrijf aan het groeien is, werpen we een blik op de afgelopen vijf jaar. 

In 2013 was de eerste internationale implementatie van Globis-software een feit. Het project verspreidde zich over vier Europese landen waarbij de Globis-software het centrale schakelpunt werd. De implementatie was niet de enige manier waarop Globis de grens over ging, want nog geen jaar later vestigde het bedrijf een kantoor in Nederland. Dit bracht het totaal aantal landen waar Globis een afdeling had op zeven. 

De uitbreiding bleek een goede zet: het bedrijf liet in 2015 een groei van maar liefst 38% zien. Dat jaar opent Globis zijn deuren in nog drie landen. Daarmee staat het totaal inmiddels op 10 verschillende landen. 

GlobChain

Om de verdere intrede van nieuwe technologieën zoals Internet of Things (IoT), blockchain, semantic search engines, augmented & virtual reality en predictive analytics naar de logistieke wereld te bevorderen, nam Globis het initiatief om een aantal technologie-partijen samen te brengen onder de naam GlobChain, met het doel om business cases uit te werken. Dit leidt tot een verdere modernisering en automatisering van de logistieke service providers.

Globis nu

Meer en meer productiebedrijven moeten complexe logistieke bewegingen beheren. Dankzij zijn ervaring uit beide werelden, ontwikkelde Globis zich tot een uitgelezen partij bij het oplossen van logistieke problemen.

De laatste jaren was het vooral de logistieke markt die Globis projecten opleverde. Een aantal grote klanten gingen mee in co-creatie met Globis om voor specifieke noden een oplossing te zoeken. Daardoor evolueerde het pakket sterk. 

Installatie en inrichting

Het pakket kan zowel op eigen servers (on-premises) als in de cloud draaien, afhankelijk van de aanwezige of gewenste hardwareconfiguratie. Het pakket is moduleerbaar en configureerbaar voor de klant, zodat er zo min mogelijk in de broncode gewerkt moet worden. Dat zorgt voor een snellere implementatie. Daarnaast kunnen er voor de registratie van sector- of klantspecifieke data oneindig veel eigen attributen en dynamische kenmerken worden aangemaakt. Grotere bedrijven met meerdere juridische entiteiten kunnen door middel van een intercompany setup automatisch transacties en boekhoudkundige data uitwisselen.

De gebruiker kan per rol die hij vervult proactief worden geïnformeerd over zaken die voor hem of haar belangrijk zijn. Denk daarbij aan bijvoorbeeld foutieve, onvolledige of beschadigde leveringen. In de configureerbare gebruikersinterface kunnen deze belangrijke meldingen een aanleiding zijn om in te grijpen. De gebruikersinterface, werkend vanuit een internetbrowser, presenteert naast data ook bijvoorbeeld interactieve grafieken en andere KPI’s. 

Overzicht functionaliteiten van de Globis-software

Naast het beheer van master data (basis ERP) laat het systeem toe om eenvoudig (historische) data te importeren en te exporteren. Master data omhelst naast artikelen en relaties, ook andere belangrijke data om logistieke- en productieprocessen zo automatisch mogelijk aan te sturen. In de logistiek staat ‘productie’ beter bekend als VAS-activiteiten (Value Added Services). Dat kan gaan over assemblage, specifieke bewerking, om- of verpakken enz. 

Deze master data is noodzakelijk om orders snel te kunnen verwerken. Deze invoer (manueel, elektronische gegevensuitwisseling, uit webshop etc.) is het begin van verschillende workflows die de gemaakte afspraken operationeel zullen aansturen. Zo worden er aan het einde van de keten de gewenste goederen of diensten geleverd en wordt er een factuur verzonden naar de klant. Verder moeten zaken als bestellingen, goederenontvangst met wegzetten, picken voor productie, wegzetten halffabricaten of eindproducten  aangestuurd worden.

Pure logistieke dienstverleners moeten heel veel goederenbewegingen registreren om voortdurend de locatie en verpakkingskenmerken op te kunnen sporen. Goederen kunnen namelijk worden opgeslagen in verschillende stockeenheden (pallet, doos, bin of bak, bulk, zakken, vaten) en met verschillende eenheden zoals kilo’s, liters of aantal stuks. Bovendien kan tijdens het logistieke proces deze stockeenheid veranderen. Deze vele bewegingen moeten zorgvuldig worden gepland en worden toegewezen aan de magazijnmedewerkers om zo efficiënt mogelijk te kunnen werken. Dit alles gebeurt door businesslogica de verschillende opdrachten te laten versturen naar de scanner van de medewerker in een welbepaalde magazijnzone. De applicatie bestaat in een specifieke afgeslankte versie voor op de werkvloer (GlobJob) en in het magazijn (GlobScan).

Alle beschikbare data kan natuurlijk worden gebruikt om rapporten te maken, dankzij JasperStudio. Na een dag scholing kan de gebruiker zelf documenten (offertes, facturen, picklijsten…) maar ook etiketten, barcodes enzovoort afdrukken. Voor het management biedt de business intelligence-tool dan weer de mogelijkheid om belangrijke KPI’s op te volgen op periodieke wijze.

Integratie

Als een ERP-/WMS- of TMS-systeem moet samenwerken met andere systemen of platformen, kan de integratielaag GlobSync worden ingezet om snel informatie uit te wisselen door middel van elektronische gegevensuitwisseling en automatische communicatie tussen computerprogramma’s (API). Denk dan aan e-commerceplatformen en financiële pakketten, aan productieomgevingen; aan hoogbouwmagazijnen of aan operationele besturingssystemen op de werkvloer (MES). Voor logistieke omgevingen gaat het om havenportals, routeplanningoptimalisatiesoftware enz.


Nieuwe blog artikelen

Het ERP implementatie plan

Een checklist voor het hele traject van de implementatie van uw nieuwe ERP systeem.

Lees verder

Voorkom dat je ERP implementatie mislukt

Een ERP implementatie mislukt vaak door onnodige fouten te maken. Ontdek hoe je deze fouten voorkomt en een succesvolle implementatie tegemoet gaat.

Lees verder