Internet of Things

Field Service Buzzwords: ‘Internet of Things’

Het Internet of Things (IoT) verandert onze wereld en zal de sleutel zijn voor succesvolle klantenservice-ervaringen.

In dit artikel wordt een belangrijk modewoord besproken dat invloed heeft op alles, van machine learning, Artificial Intelligence (AI), virtuele samenwerking, voorspellend onderhoud, digitale supply chain en meer! Het Internet of Things (IoT) verandert onze wereld en zal de sleutel zijn voor succesvolle klantenservice-ervaringen. 

Internet of Things

Om te kunnen blijven concurreren, moeten serviceorganisatie het IoT en de voordelen ervan serieus bekijken. De verwachtingen van dienstverlening beginnen al te verschuiven en de focus komt te liggen op de kracht van ‘predictive maintenance’ als een kernonderdeel van field serviceactiviteiten – IoT staat in het midden van deze verandering. Binnenkort worden verstoringen van het werk vanwege machinestoringen niet meer getolereerd en de verwachtingen van de klanten zullen verschuiven van hoge first-time-fix rates naar high planned maintenance en faalpreventie. 

IoT zal het verschil maken tussen het opmerken van een fout en het voorkomen van een fout – of een goede interactie met de klant en een slechte interactie met de klant. Als u alleen serviceonderdelen of break-fix aanbiedt, loopt u al achter. Uw klant verwacht meer van u. Ze verwachten een resultaat, geen product. Het Internet of Things zal de hele klantervaring veranderen en serviceorganisaties moeten begrijpen hoe ze bij kunnen blijven. 

Internet of Things en Service

Laten we eens kijken naar de belangrijke kernpunten voor serviceorganisaties en hoe deze beïnvloedt kunnen worden door IoT. Klanten hebben eisen, werkschema’s, productieregels en bedrijfsbehoeften. Machines in het veld kunnen preventief onderhoud nodig hebben op basis van bedrijfsuren of gedeeltelijke vervanging op basis van omstandigheden, zoals hoge temperaturen of veelvuldig gebruik. Overweeg deze vragen:

  • Wat is een klant bereid te betalen voor een servicecontract zonder ongeplande downtime? 
  • Hoe kunt u vervangingen van onderdelen, afwisselingen van onderdelen en voorraadniveaus volgen en beoordelen om de perfecte balans te vinden tussen het voldoen aan de behoeften van de klant en lage inventarisatiekosten? 
  • Hoe zal IoT-bereikbaarheid invloed hebben op hoe de technicus met de klant communiceert?
  • Op basis van GPS-locatie en schermen zal een betere bereikbaarheid een klant in staat stellen om te weten dat een technicus onderweg is, laten weten wanneer de technicus is gearriveerd en vertellen wanneer de technicus weer vertrekt naar de volgende klus? 

IoT zal de gegevens leveren voor AI en Machine Learning om patronen te helpen identificeren, waar verbeteringen kunnen worden aangebracht, welke voorraadniveaus moeten worden opgeslagen op basis van historische gegevens en wie training nodig heeft om aan de zakelijke vereisten te voldoen. 

De impact van Internet of Things

Het is gemakkelijk om te zien hoe het Internet of Things van invloed zal zijn op service, verzending en onderhoud, maar AI, Machine Learning en IoT zullen ook van invloed zijn op de klantervaring. Het hebben van een intelligent antwoord op klantcontacten vermindert het aantal oproepen dat uw medewerkers moeten maken en biedt bruikbare, geautomatiseerde antwoorden op veel vragen. Door Machine Learning kan binnenkomende data voor eenvoudige verzoeken worden verwijderd, waardoor complexere en snellere verzoeken kunnen worden afgehandeld door medewerkers. Wanneer u rekening houdt met de toenemende complexiteit van gegevens in de wereld, kunt u een idee krijgen van hoe uw organisatie IoT kan gebruiken. Wat nu? IoT zorgt ervoor dat uw organisatie kan groeien. Het zal uw organisatie helpen bij het toepassen van nieuwe servicetrends en meer. 

Start uw ERP selectie

Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw ERP selectie:Bij uw selectie is het belangrijk om met uw sector rekening te houden. Een ERP systeem moet perfect aansluiten bij uw bedrijfsprocessen. Deze processen verschillen per branche. Zo werkt een groothandel bijvoorbeeld anders dan een bouwbedrijf en heeft dus andere ERP functionaliteiten nodig.

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

In wat voor soort bouw bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u vaak met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Doet u veel aan onderhoud?
Wilt u ook bedrijfsmiddelen kunnen inplannen?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Wat voor soort retailer bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Hoeveel fysieke verkooppunten heeft u?
Aan wat voor soort klanten levert u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?

Wat voor soort dienstverlener bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Wat voor soort onderwijs geeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Hebben uw klanten een lidmaatschap bij u?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor cursistenregistratie?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor HRM?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Geeft u ook les op afstand?
Werkt u met roosters en locatieplanning?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

In wat voor soort zorg bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Wilt u het ERP systeem ook gebruiken voor cliëntenregistratie?
Biedt uw organisatie overnachtingen aan?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Verleent u zorg op locatie?

In wat voor soort handel bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Heeft u een webshop die moet worden geïntegreerd?
Hoeveel fysieke winkels met point-of-sale heeft u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?
Aan wat voor soort klanten levert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Wilt u dat het ERP systeem klaar is voor het IoT (Internet of Things)?
Wenst u een koppeling met belangrijke leveranciers als de Technische Unie en Rexel?
Pleegt u ook onderhoudswerkzaamheden?
Moeten werkbonnen mobiel kunnen ingevoerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Moet het systeem offline kunnen worden geraadpleegd?
Moet u machines op afstand kunnen monitoren?
Werkt u ook op projectbasis?
Moet u koelmiddelen registreren?

Wat voor soort nutsbedrijf heeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?
Doet u veel aan onderhoud?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Overheid en NGO’s

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt u projectmatig?
Wenst u een ledenadministratie?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Moet het ERP systeem mobiel beschikbaar zijn?

Wat voor logistieke diensten biedt u aan?

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Groupage/Deelpartijen (LTL)
Groupage/deelpartijen die in een hub gebundeld worden voor meerdere opdrachtgevers
FTL
Volle ladingen voor meerdere opdrachtgevers
Dedicated Logistics
Vervoer voor één opdrachtgever

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Heeft u een eigen wagenpark?
Moeten goederen gekoeld worden vervoerd?
Importeert u artikelen?
Exporteert u ook artikelen?

Hoe ziet uw productieproces eruit?

In wat voor soort productie bent u gespecialiseerd?

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Doet u regelmatig onderhoud?
Werkt u met Service Level Agreements?
Dient het ERP systeem te koppelen met andere programma’s?
Werkt u op projectbasis?
Wenst u uren te registreren in het systeem?

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Vragen over uw organisatie

Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Hoeveel magazijnen heeft u?
Werkt u multi-currency?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging gevestigd in Nederland?
ERP leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden ERP leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Optimaliseer het WMS met ERP en beperk emissies

U hier lezen over de impact die geoptimaliseerd magazijnbeheer kan hebben op de CO2-voetafdruk van een bedrijf.

Lees verder

Duurzame textiel industrie met ERP software

U hier lezen hoe bedrijven in de industrie processen duurzamer kunnen maken en hun imago kunnen verbeteren door middel van ERP-software. 

Lees verder

Duurzame SCM met ERP-software

Lees hier hoe u de duurzaamheid van uw supply chain waarborgt met een geschikte ERP-software.

Lees verder