Detailhandel
E-commerce

E-commerce

E-commerce heeft zich de laatste jaren ontwikkeld en online handel biedt een wereldwijde afzetmarkt voor de detailhandel. Met e-commerce functionaliteiten heeft u alle mogelijkheden voor online verkoop.

Steeds vaker lezen we over winkelsluitingen in binnensteden, op sommige plaatsen nemen we ze zelfs zelf waar. Vooral kleinere stadscentra hebben te kampen sluitingen en leegstaande panden. De aanleiding voor het uitsterven van fysieke winkels wordt al gauw toegeschreven aan e-commerce. Dat dit te eenvoudig en te bekrompen is, en dat e-commerce ook kansen kan bieden voor de detailhandel, zal hieronder worden getoond. Maar eerst willen we de term classificeren.

Definitie van e-commerce

E-commerce, elektronische handel of online handel, omvat alle koop- en verkoopprocessen die via het internet verlopen. Bijna iedereen is eerder in aanraking gekomen met e-commerce. Online handelen omvat verschillende velden. Van de "klassieke" online winkel via digitale markten of veilinghuizen tot de nieuwere mogelijkheden zoals de verkoopkansen via sociale media. We willen ons later wijden aan de individuele verkoopplatforms in online handel. Maar laten we eerst eens kijken naar de evolutie van e-commerce.

Huidige staat van E-commerce

Het is een indrukwekkend succesverhaal dat de e-commerce omschrijft. Met groeicijfers van meer dan tien procent per jaar is er momenteel geen reden om niet te denken dat de omzet in de sector de komende jaren blijven stijgen. Ondertussen koopt ongeveer 90% van de Nederlanders minstens één keer per jaar online. Ongeveer een derde zelfs meerdere keren per week. Wereldwijd wordt ongeveer 1500 miljard euro online afgehandeld.

De ontwikkeling van E-commerce

Laten we hier eens kijken naar de geschiedenis van internethandel. Hoe kon dit zo groot worden, wat waren de vereisten, wie waren de pioniers? Om deze laatste vraag direct te beantwoorden, zijn de pioniers van de internethandel nog steeds grote spelers. Al in juli 1995 lanceerde Jeff Bezos Amazon.com en verkocht zijn eerste boek. Dat was ook het basisidee van het bedrijf, een elektronische boekhandel. Slechts een jaar later behaalde het bedrijf een omzet van 15,7 miljoen US dollar. Het jaar daarop maakt het bedrijf een enorme sprong naar een omzet van maar liefst $ 147,8 miljoen - en het succesverhaal gaat verder.

De reuzen van vandaag evolueren

Ook in 1995 werd een ander platform gelanceerd, waarvan waarschijnlijk iedereen met internettoegang van heeft gehoord: eBay. Een niet minder succesvol succesverhaal, hoewel de concepten van de twee reuzen nogal verschillen. eBay werd gerund als een veilinghuis voor particulieren die gebruikte artikelen via een veiling kunnen verkopen. Geleidelijk aan kwamen meer en meer dealers ten tonele en boden hier ook hun producten als nieuw en tegen een vaste prijs aan.

Een trein die niet kan worden gestopt

Laten we het jaar 2007 ingaan. E-commerce groeit nu met een jaarlijks percentage van 33%, en de impact van online commerce groeit gestaag. Tegelijkertijd brengt Apple de eerste iPhone op de markt en luidt daarmee een nieuwe generatie in de online handel - de mobiele business. Een jaar later lanceert Zalando zijn online mode- en vooral schoenenwinkel. Zalando groeit zo snel dat de druk op moderetailers direct voelbaar en zichtbaar is. De klassieke stationaire modehandel werd zwaar getroffen door e-commerce. 

In de daaropvolgende jaren worden klanten steeds veeleisender en worden meningen van klanten voor retailers steeds belangrijker. Geoptimaliseerde betalings- en multi-channel strategieën worden steeds belangrijker. In 2015 bevinden we ons in een wereld waar de winkel een dienstverlener is geworden voor de e-commerce.

Vormen van e-commerce

Laten we nu eens kijken naar de vele verschillende vormen van online handelen. Allereerst richten we ons in dit artikel zoals reeds vermeld op de B2C-markt en laten we de verschillende B2B-formulieren op dit punt buiten. Het is over het algemeen niet langer eenvoudig om over online handelen in het algemeen te praten. Verschillende vormen van handel vermengen zich steeds meer en dynamiseren de hele industrie gestaag. In principe kunnen vijf belangrijke soorten online handel worden geïdentificeerd.

Pure e-commerce

De pure online retailers, dat zijn de bedrijven die hun producten exclusief online verkopen, vormen het grootste deel van de online handel. Met een marktaandeel van ongeveer 35% bruisen hier enkele grote en zeer kleine, zeer gespecialiseerde dealers. Onder andere Zalando en Amazon vallen in deze categorie.

Coöperatieve e-commerce

De coöperatieve online handel bestaat uit veel handelaren die hun goederen aanbieden via een portal. Dit zien we terug op Bol.com maar ook Amazon Marketplace en eBay vallen in deze categorie.

Hybride e-commerce

Hybride online retailers zijn die "afstands" retailers die naast online handelen ook via catalogi verkopen. Klassiek zijn de catalogusdealers afhankelijk van de catalogusactiviteiten en kunnen hieraan niet ontsnappen. De online business bestaat in dit geval naast de klassieke catalogusverzending.

Multi-channel e-commerce

Hier vindt u online retailers in combinatie met fysieke winkels. Douglas, Media Markt maar ook Lidl, op dit gebied bruisen veel grote namen en heeft een groot groeipotentieel.

Verticale handel

In deze gesloten fabrikant-dealercombinatie zijn fabrikanten te vinden die hun producten distribueren online maar ook via hun eigen winkels, zoals Nike, Boss, IKEA of Zara. Omdat retailers steeds minder afhankelijk worden van individuele fabrikanten, vestigen ze steeds meer hun eigen winkels.
Bovendien zijn er nog verschillende andere speciale vormen die in de breedste zin van het woord alleen bij e-commerce horen. Streamingdiensten zoals Netflix en Spotify verkopen hun diensten ook online. Nu we naar de verschillende vormen van online handelen kijken, zijn we nu geïnteresseerd in hoe ERP-systemen op dit gebied werken en wat ze moeten doen.

ERP-systemen helpen bij e-commerce

Zoals hierboven aangegeven, hangt het altijd af van welke vorm van online handelen een bedrijf werkt. ERP-systemen met een geïntegreerde omni-channel-distributie stellen dealers in verschillende elektronische markten in staat hun producten tegelijkertijd te verkopen. De grootste platforms zijn vaak al in het systeem geïntegreerd. 

Dankzij het geautomatiseerde bestelproces loopt alles samen in één ERP-systeem en kan daar worden beheerd. Evenzo worden prijzen en voorraden automatisch gesynchroniseerd en is een centraal beheer van stamgegevens mogelijk. Daarnaast zijn de systemen geschikt voor meerdere varianten en ook de import van de artikelgegevens via CSV is mogelijk. De afbeeldingimport met automatische toewijzing aan de artikelen bespaart ook veel werk. Uiteindelijk is volledige verkoopcontrole mogelijk in slechts één systeem.

Webshop integreren met ERP

Als een bedrijf een eigen webshop heeft of deze wil opzetten, kunnen ERP-systemen dit ook ondersteunen. Zo bieden ze interfaces voor verschillende webshop-systemen, synchroniseren alle artikelen, beschrijvingen, voorraden, enz. Op alle te registreren winkels en geven ze automatische prijs- en inventarisupdates. Bovendien doen deze systemen alles wat ze op de andere platforms kunnen doen.

POS-systemen in de fysieke winkel

Een ander belangrijk punt betreft de aansluiting van de geldautomaat op het verkooppunt. Als er een fysieke en daarnaast een online winkel is, wordt de kwestie van de voorraad veel belangrijker. Dit moet in real-time worden gesynchroniseerd. Evenzo kan via de koppeling van kassa's ook een retour van een artikel in de winkel zijn, zelfs als dit eerder online was gekocht. Vouchers kunnen online worden aangemaakt en gemakkelijk worden ingewisseld in de winkel en de boekhouding is geïntegreerd in het kassasysteem.

Lees meer over:
Detailhandel E-commerce
Leverancier van de maand

Casestudy: Max Guitar - NAVConsultants

Ontdek waarom deze leverancier van gitaren, versterkers, effecten en accessoires kiest voor de ERP software van NAVConsultants.

Lees verder
Leverancier van de maand

NAVConsultants

NAVConsultants is een netwerk organisatie, gespecialiseerd in Microsoft Dynamics 365 Business Central met brede kennis van bedrijfsprocessen en ERP voor handels- en productiebedrijven.

Lees verder