Cloud

Drie veelvoorkomende Cloud bedrijfssoftware mythes ontkracht

Bedrijfssoftware zal steeds vaker in de Cloud worden geplaatst. In dit artikel worden verschillende mythes over Cloudoplossingen ontkracht.

Bedrijfssoftware zal steeds vaker in de Cloud worden geplaatst. In sommige zeldzame situaties wordt de voorkeur gegeven aan software on-premise, bijvoorbeeld bij offshore-boringen, waarbij de bedrijfsactiviteiten zich in afgelegen gebieden bevinden, zonder betrouwbare verbindingen. Maar voor de overgrote meerderheid van de bedrijven worden de bezwaren tegen de Cloud gemakkelijk verworpen. In dit artikel worden verschillende mythes over Cloudoplossingen ontkracht. 

Organisaties erkennen de voordelen van de Cloud en zijn van plan om de afhankelijkheid van de Cloud voor software te vergroten. Volgens IDC zullen de uitgaven aan de Cloud naar verwachting toenemen. Belangrijk is dat IDC ook voorspelt dat tegen 2020 67% van de bedrijfsinfrastructuur en -software Cloudgebaseerd zal zijn. Alleen al in 2018 heeft IFS een toename gezien van 300% in de inkomsten van Cloud- en Software-as-a-Service (Saas) bij het bestaande klantenbestand en nieuwe klanten. 

De trend geeft duidelijk aan dat bedrijfssoftware standaard naar de Cloud zal gaan, ter vervanging van on-premise exemplaren die pas vijf of zes jaar geleden de standaard waren. Toen waren de beveiliging van gegevens en controle over de software omgeving de primaire zorgen van leidinggevenden over bedrijfssoftware in de Cloud. 

De beveiliging is misschien nu een minder grote zorg dan toen, doordat de meeste IT- en operationele leidinggevende zich realiseerden dat zoiets als een Microsoft Azure-datacenter veiliger was dan de eigen lokale (on-premise) server. Controle over de software in de Cloud lijkt mogelijk een probleem vanwege het formele change managementproces dat nodig is om de softwarewijzigingen te verplaatsen naar de Cloud-omgeving. Maar in de loop van de tijd merken klanten dat deze ITIL-processen (Information Technology Infrastructure Library) die worden gebruikt om wijzigingen aan te brengen in de Cloud van hun bedrijfssoftware er niet zijn zonder een reden – om gegevens en functionele integriteit te behouden als ze zelf wijzigingen zouden aanbrengen aan de software. 

Mythe #1: Beschikbaarheid en prestaties zullen lijden

Voor de meeste bedrijven zullen de beschikbaarheid en prestaties in de Cloud toenemen in vergelijking met on-premise bedrijfssoftware, met name voor bedrijven met meerdere locaties en voor gebruikers buiten de vier muren van het bedrijf. Hoewel een betaalbare beschikbaarheid van 100% datacentercapaciteit voor veel bedrijven nog ver weg lijkt te zijn, zoeken de meeste IFS Cloud klanten naar een overeenkomst, waarbij de beschikbaarheid 99,5% is. IFS probeert altijd minder te beloven, maar meer te leveren, daarom leverde IFS in 2017-2018 een beschikbaarheid van 99,8%. 

Organisaties denken vaak dat ze veel moeten investeren om 100% beschikbaarheid te krijgen als ze naar de Cloud gaan. Maar beschikbaarheid van 100% zou onbetaalbaar zijn, ongeacht waar software wordt aangeboden. Zelfs als een bedrijf een oplossing in zijn eigen datacenter heeft geïnstalleerd, zou het bereiken van 100% beschikbaarheid aanzienlijke kosten met zich meebrengen. 

Mythe #2: Rampzalige hersteltijden worden negatief beïnvloed

Uit het rapport ‘State of IT’ van Spice Works 2019 blijkt dat 38% van de respondenten naar de Cloud overstappen voor een verbetering van de herstelmogelijkheden. Eén van de eerste vragen die wordt gesteld bij het bespreken van een overstap naar de Cloud is nog steeds: ‘Hoe snel kunnen mijn gegevens worden hersteld?’ Afhankelijk van de omvang van de ‘ramp’, kunnen hersteltijden bij on-premise bedrijfssoftware variëren van dagen tot weken. 

IFS biedt ondertussen voor het herstel van gegevens een hersteltijd van 8 uur. In 24 uur kan IFS de volledige datacenteromgeving volledig herstellen. Nogmaals, IFS streeft naar minder beloven en meer leveren met de mogelijkheid om de hersteltijd terug te brengen tot een uur voor gegevens en vier uur voor de volledige omgeving. 

Mythe #3: Overdragen van de bedrijf kritische bedrijfssoftware naar een derde partij verhoogd ‘compliance’ risico’s

Met on-premise oplossingen vertrouwen klanten erop dat zij over de juiste infrastructuur en mensen beschikken om aan belangrijke ‘compliance’ vereisten te voldoen, zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de ISO27001-certifciering voor informatiebeveiliging. Deze normen kunnen ook in de Cloud worden bereikt. 

IFS-klanten die in de Cloud actief zijn, voldoen aan de AVG en de ISO27001. Het IFS-ontwikkelteam maakt voortdurend investeringen om aan de laatste normen en wettelijke vereisten te blijven voldoen, zodat onze klanten daar niet over na hoeven te denken. 

Als wereldwijde leverancier van bedrijfssoftware heeft IFS een brede en diepe skillset, zowel intern als bij de partners, om goede ondersteuning aan te bieden voor veranderingen en ontwikkelingen in de bedrijfsbehoeften met betrekking tot de Cloud. Terwijl implementaties van bedrijfssoftware naar de Cloud gaan, zijn Software-as-a-Service (SaaS) en Managed Cloud de strategische focuspunten van IFS.

Leverancier van de maand

Infor Blending LIMS

Alle laboratoriuminformatie op één plek, consistent en efficiënt laboratoriumbeheer.

Lees verder
Leverancier van de maand

Mobiel boeken en picken met Infor Blending

Om de logistieke afhandeling van klantorders te optimaliseren, biedt Infor een efficiënte uitbreiding voor Infor Blending: Mobiel Boeken (Mobile Posting).

Lees verder