Casestudy
Casestudy Prodin

Casestudy: Romal - Prodin

Waarom deze leverancier van draad, kabel, kabelmanagement, connectoren en isolatiematerialen kiest voor het ERP systeem van Prodin.

Bedrijf Romal
Sector Groothandel
Werkzaamheden Leverancier van draad, kabel, kabelmanagement, connectoren en isolatiematerialen
Bijzonderheden Webshop
Kiest voor Prodin

Case

Romal beschikt over een webshop maar werkte met een beperkt content management systeem (CMS). Hierdoor kostte het veel tijd om producten op de website te plaatsen of pagina’s aan te passen. Daardoor konden de artikelpagina’s niet worden uitgebreid en niet worden geoptimaliseerd voor hogere conversies en bijverkoop.

Het tweede probleem lag de verkooporders via de webshop. Wanneer er een bestelling werd geplaatst, werd deze niet direct verwerkt. Deze vertraging in het systeem zorgde ervoor dat bestellingen soms pas later konden worden verzameld en verstuurd. Daarnaast was er altijd een medewerker nodig om deze bestelling handmatig te verwerken.

Eisen

  • Het content management systeem moet in ieder geval beschikken over: productplaatjes, specificatiesheets (pdf), indeling artikelen in webshopstructuur (artikelcategorieën), gerelateerde artikelen (cross sell), alternatieve artikelen, artikelteksten, product specifieke kenmerken waar de klant op moet kunnen zoeken (kleur, type, merk, etc.), voorraad en prijs (klant specifiek).
  • Automatisch bestellingen verwerken

Resultaat

Om aan de gestelde eisen te voldoen heeft Prodin gebruik gemaakt van de nieuwste technologie op het gebied Background Processes (BPROC), Business Connector XML (BCON) en WebServices.

Background Processes (BPROC)

De Background Processes zorgen voor een automatische verwerking van geplande werkzaamheden. Op die manier wordt de content voor de webshop direct gewijzigd en worden de verkooporders vanuit de webshop direct teruggekoppeld.

Business Connector XML (BCON)

De Business Connector XML (BCON) zorgt voor de verwerking van de verkooporders die worden aangeleverd vanuit de webshop. Naast dat dit systeem de order aanmaakt en verwerkt is het dankzij deze software mogelijk om als ‘gast’ een aankoop te doen. Het is niet meer nodig om het hele aanmeldingsproces te doorlopen om een bestelling te doen. Op die manier wordt de drempel om een aankoop te doen verlaagd doordat er minder handelingen vooraf gaan aan het bestellen.

Het proces voor een bestelling van een ‘gast’ ziet er als volgt uit;

  1. Nieuwe klant plaatst bestelling
  2. De order en klant worden automatisch in Prodin aangemaakt
  3. Binnen 15 minuten signaleert de BPROC dat er een nieuwe klant is aangemaakt en genereert een XML-file naar de webshop
  4. De webshop linkt het Prodin relatienummer aan het e-mailadres en stuurt een bericht naar het e-mailadres om een wachtwoord in te stellen.
  5. De klant kan nu inloggen en zijn orderstatus raadplegen

 

WebServices

 

Het is mogelijk om als ‘gast’ een bestelling te doen maar om terugkerende klanten een meerwaarde te bieden om zich aan te melden heeft Prodin ook het klantenportaal uitgebreid met een aantal webservices. Zo beschikt de klant altijd over de laatste informatie over onder andere de voorraad, de prijs, de status van hun bestellingen en kunnen ze hun factuurhistorie inzien.

Via het klantenportaal kunnen nu:

  • Gepersonaliseerde aanbiedingen per klant worden gedaan 
  • Projectlijsten worden aangemaakt en in één keer worden besteld
  • 24 uur per dag orders worden aangemaakt
  • Orderstatus en factuurhistorie inzien

Start uw ERP selectie

Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw ERP selectie:Bij uw selectie is het belangrijk om met uw sector rekening te houden. Een ERP systeem moet perfect aansluiten bij uw bedrijfsprocessen. Deze processen verschillen per branche. Zo werkt een groothandel bijvoorbeeld anders dan een bouwbedrijf en heeft dus andere ERP functionaliteiten nodig.

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

In wat voor soort bouw bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u vaak met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Doet u veel aan onderhoud?
Wilt u ook bedrijfsmiddelen kunnen inplannen?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Wat voor soort retailer bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Hoeveel fysieke verkooppunten heeft u?
Aan wat voor soort klanten levert u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?

Wat voor soort dienstverlener bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Wat voor soort onderwijs geeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Hebben uw klanten een lidmaatschap bij u?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor cursistenregistratie?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor HRM?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Geeft u ook les op afstand?
Werkt u met roosters en locatieplanning?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

In wat voor soort zorg bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Wilt u het ERP systeem ook gebruiken voor cliëntenregistratie?
Biedt uw organisatie overnachtingen aan?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Verleent u zorg op locatie?

In wat voor soort handel bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Heeft u een webshop die moet worden geïntegreerd?
Hoeveel fysieke winkels met point-of-sale heeft u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?
Aan wat voor soort klanten levert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Wilt u dat het ERP systeem klaar is voor het IoT (Internet of Things)?
Wenst u een koppeling met belangrijke leveranciers als de Technische Unie en Rexel?
Pleegt u ook onderhoudswerkzaamheden?
Moeten werkbonnen mobiel kunnen ingevoerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Moet het systeem offline kunnen worden geraadpleegd?
Moet u machines op afstand kunnen monitoren?
Werkt u ook op projectbasis?
Moet u koelmiddelen registreren?

Wat voor soort nutsbedrijf heeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?
Doet u veel aan onderhoud?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Overheid en NGO’s

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt u projectmatig?
Wenst u een ledenadministratie?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Moet het ERP systeem mobiel beschikbaar zijn?

Wat voor logistieke diensten biedt u aan?

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Groupage/Deelpartijen (LTL)
Groupage/deelpartijen die in een hub gebundeld worden voor meerdere opdrachtgevers
FTL
Volle ladingen voor meerdere opdrachtgevers
Dedicated Logistics
Vervoer voor één opdrachtgever

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Heeft u een eigen wagenpark?
Moeten goederen gekoeld worden vervoerd?
Importeert u artikelen?
Exporteert u ook artikelen?

Hoe ziet uw productieproces eruit?

In wat voor soort productie bent u gespecialiseerd?

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Doet u regelmatig onderhoud?
Werkt u met Service Level Agreements?
Dient het ERP systeem te koppelen met andere programma’s?
Werkt u op projectbasis?
Wenst u uren te registreren in het systeem?

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Vragen over uw organisatie

Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Hoeveel magazijnen heeft u?
Werkt u multi-currency?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging gevestigd in Nederland?
ERP leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden ERP leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Optimaliseer het WMS met ERP en beperk emissies

U hier lezen over de impact die geoptimaliseerd magazijnbeheer kan hebben op de CO2-voetafdruk van een bedrijf.

Lees verder

Duurzame textiel industrie met ERP software

U hier lezen hoe bedrijven in de industrie processen duurzamer kunnen maken en hun imago kunnen verbeteren door middel van ERP-software. 

Lees verder

Duurzame SCM met ERP-software

Lees hier hoe u de duurzaamheid van uw supply chain waarborgt met een geschikte ERP-software.

Lees verder