zakelijke dienstverlening
buitendienst

Zo ondersteunen ERP-systemen de buitendienst

De buitendienst speelt een grote rol voor zakelijke dienstverleners. Lees hier hoe een ERP-systeem het verkoopteam kan ondersteunen.

De buitendienst heeft een aanzienlijk aandeel in het succes van elke zakelijke dienstverlener. Uiteindelijk zijn het de buitendienst die in direct klantcontact staat en het bedrijf extern vertegenwoordigt.

Om de taken van een buitendienstverlener in tijden van digitale transformatie optimaal te kunnen vervullen, is technische ondersteuning bijna essentieel. Daarom willen we nader bekijken hoe branches pecifieke ERP-systemen de buitendienst verrijken in de zakelijke dienstverlening.

ERP-definitie

ERP staat voor Enterprise Resource Planning. ERP beschrijft de ondernemende taak om alle bedrijfsrelevante middelen van de vereiste kwaliteit en kwantiteit op het juiste moment op de juiste plaats beschikbaar te stellen.

Wat is een ERP-systeem?

Het wordt duidelijk dat dit een uiterst complexe en tegelijkertijd centrale, bedrijfsrelevante taak is. Om deze reden worden in de praktijk steeds vaker zogenaamde ERP-systemen gebruikt. Deze systemen kunnen een soort digitaal beeld van het hele bedrijf en al zijn processen creëren.

ERP voor zakelijke dienstverlening

Zakelijke dienstverleners opereren in een B2B-omgeving. In tegenstelling tot maakbedrijven hebben zakelijke dienstverleners zich uitsluitend gespecialiseerd in het aanbieden van zogenaamde bedrijfsgerelateerde diensten.

In de zakelijke dienstverleningsomgeving zijn verkopers vaak die werknemers die de daadwerkelijke service aan de zakelijke klant ter plaatse verlenen.

In sommige gevallen - zoals bij managementadvies – zijn het vertegenwoordigers wie contracten te sluiten. In dit geval nemen ze de rol van salesmedewerker op zich in het bedrijf.

Het belang van mobiel ERP-gebruik in het veld

Mobiliteit in het veld is in ieder geval uiterst belangrijk. Zo moeten verkopers meestal zeer bereid zijn te reizen.

In onze snelle wereld is mobiel werken erg belangrijk. Dit is met name het geval op het gebied van verkoopteam - omdat medewerkers van het verkoopteam een aanzienlijk deel van hun werktijd buiten hun eigen kantoor doorbrengen.

Field Service Apps

Niet alleen in de particuliere sector worden mobiele apparaten steeds belangrijker. Smartphones, tablets en laptops worden ook steeds vaker voor zakelijke doeleinden gebruikt. Afhankelijk van het soort werk is het voor veldpersoneel niet altijd mogelijk om een laptop mee te nemen. Om deze reden worden zogenaamde field service apps steeds belangrijker.

Mobiele tijdregistratie

Het mobiele werk van de buitendienst gaat ook hand in hand met de behoefte aan een methode voor mobiele tijdregistratie. Hiervoor zijn twee redenen.

Enerzijds kunnen buitendienstmedewerkers hun eigen werkuren direct ter plaatse vastleggen. Dit is vooral relevant als ze op uurbasis worden betaald. De via het systeem geregistreerde werktijd kan dan direct worden doorgestuurd naar de salarisadministratie zonder mediaonderbrekingen binnen het ERP-systeem.

Aan de andere kant kan de in het systeem geregistreerde werktijd worden gebruikt voor facturering. De voor de zakelijke klant te berekenen werkuren worden in realtime via de mobiele functie ter beschikking gesteld van de betreffende medewerkers in het bedrijf.

Servicerapporten maken op locatie

Het opstellen van een servicerapport is een van de algemene taken van een vertegenwoordiger. Of een rapportage vereist is en hoe deze moet worden gestructureerd, hangt echter sterk af van het werkterrein van de zakelijke dienstverlener.

Zo moeten servicemonteurs rapportages maken over het uitgevoerde onderhoudswerk, terwijl dit voor de service van een belastingadviseur niet nodig is. Via de mobiele functie kunnen medewerkers in het veld servicerapporten maken, waaronder een wettelijk bindende handtekening van zakelijke klanten en technici binnen de app.

Rapporten kunnen vervolgens rechtstreeks naar de klant worden verzonden via een geschikte e-mailverbinding of interface.

Functies voor fotodocumentatie

Zakelijke dienstverlening Bedrijven in sommige werkterreinen profiteren ook van een mobiele fotodocumentatiefunctie. Omdat een foto meer zegt dan duizend woorden. Dit is met name het geval bij onderhouds- en reparatiemaatregelen.

Zowel op technisch gebied als in de bouwsector kunnen buitendienstmedewerkers de app gebruiken om ter plaatse de actuele toestand uit te voeren alvorens met de werkzaamheden te beginnen.

Alle andere werkstappen kunnen ook binnen enkele seconden eenvoudig worden gedocumenteerd met behulp van de app. Hierdoor ontstaat transparantie over het gehele proces en kunnen zakelijke dienstverleners bij twijfel verantwoording afleggen over de uitgevoerde werkstappen.

Offline functies

In dit land is de uitbreiding van breedband op veel plaatsen vaak relatief sober. Om deze reden wordt het gebruik van een ERP-systeem aanbevolen, dat toegang tot bepaalde functies mogelijk maakt, zelfs zonder internettoegang.

Zo kunnen rapporten ook worden bekeken en gegevens worden beheerd in de offline modus. Deze worden dan automatisch gesynchroniseerd zodra er weer verbinding is.

Conclusie: Mobiele functies ondersteunen de buitendienst

Samenvattend kan worden gezegd dat mobiele toegang tot ERP-gegevens bijzonder relevant is voor het verkoopteam. Veldpersoneel kan bijvoorbeeld gegevens rechtstreeks in de app van de klant bekijken en dienovereenkomstig wijzigen.

Offline-functies zorgen er ook voor dat het werk kan worden voortgezet zonder een stabiele netwerkverbinding. Wijzigingen kunnen daarom ook in de offline modus worden aangebracht en worden gesynchroniseerd zodra er weer een beveiligde verbinding tot stand is gebracht.

De realtime communicatie tussen veld- en kantoorpersoneel maakt workflows aanzienlijk transparanter en gestroomlijnder. Er zijn dus onvermijdelijke vertragingen en backofficemedewerkers zijn altijd op de hoogte van de huidige klantenservice.

Start uw ERP selectie

Ontdek welke ERP systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw ERP selectie:Bij uw selectie is het belangrijk om met uw sector rekening te houden. Een ERP systeem moet perfect aansluiten bij uw bedrijfsprocessen. Deze processen verschillen per branche. Zo werkt een groothandel bijvoorbeeld anders dan een bouwbedrijf en heeft dus andere ERP functionaliteiten nodig.

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

In wat voor soort bouw bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u vaak met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Doet u veel aan onderhoud?
Wilt u ook bedrijfsmiddelen kunnen inplannen?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Wat voor soort retailer bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Hoeveel fysieke verkooppunten heeft u?
Aan wat voor soort klanten levert u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?

Wat voor soort dienstverlener bent u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Wat voor soort onderwijs geeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Hebben uw klanten een lidmaatschap bij u?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor cursistenregistratie?
Wilt u het systeem ook gebruiken voor HRM?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Geeft u ook les op afstand?
Werkt u met roosters en locatieplanning?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

In wat voor soort zorg bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Wilt u het ERP systeem ook gebruiken voor cliëntenregistratie?
Biedt uw organisatie overnachtingen aan?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Verleent u zorg op locatie?

In wat voor soort handel bent u gespecialiseerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Heeft u een webshop die moet worden geïntegreerd?
Hoeveel fysieke winkels met point-of-sale heeft u?
Importeert u ook goederen?
Exporteert u ook goederen?
Aan wat voor soort klanten levert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Is urenregistratie belangrijk voor u?
Werkt u tegen uurtarief en/of vaste tarieven?
Is HRM een belangrijk onderdeel binnen uw bedrijf?
Werkt uw organisatie op projectbasis?
Levert u meestal aan bedrijven of consumenten?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 1/2)

Wilt u dat het ERP systeem klaar is voor het IoT (Internet of Things)?
Wenst u een koppeling met belangrijke leveranciers als de Technische Unie en Rexel?
Pleegt u ook onderhoudswerkzaamheden?
Moeten werkbonnen mobiel kunnen ingevoerd?

Vragen over uw bedrijfsprocessen (deel 2/2)

Moet het systeem offline kunnen worden geraadpleegd?
Moet u machines op afstand kunnen monitoren?
Werkt u ook op projectbasis?
Moet u koelmiddelen registreren?

Wat voor soort nutsbedrijf heeft u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt uw organisatie op projectbasis?
Werkt u met veel verschillende partijen?
Beheert uw organisatie vastgoed?
Doet u veel aan onderhoud?
Wenst u urenregistratie van uw medewerkers?

Overheid en NGO’s

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Werkt u projectmatig?
Wenst u een ledenadministratie?
Dient het ERP systeem gekoppeld te worden met andere pakketten?
Namelijk:
Moet het ERP systeem mobiel beschikbaar zijn?

Wat voor logistieke diensten biedt u aan?

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Groupage/Deelpartijen (LTL)
Groupage/deelpartijen die in een hub gebundeld worden voor meerdere opdrachtgevers
FTL
Volle ladingen voor meerdere opdrachtgevers
Dedicated Logistics
Vervoer voor één opdrachtgever

Organiseert u ladingen op de volgende wijze?

Heeft u een eigen wagenpark?
Moeten goederen gekoeld worden vervoerd?
Importeert u artikelen?
Exporteert u ook artikelen?

Hoe ziet uw productieproces eruit?

In wat voor soort productie bent u gespecialiseerd?

Hoe worden uw productieorders gepland?

In welke productiegroottes produceert u?

Vragen over uw bedrijfsprocessen

Doet u regelmatig onderhoud?
Werkt u met Service Level Agreements?
Dient het ERP systeem te koppelen met andere programma’s?
Werkt u op projectbasis?
Wenst u uren te registreren in het systeem?

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Vragen over uw organisatie

Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Hoeveel magazijnen heeft u?
Werkt u multi-currency?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging gevestigd in Nederland?
ERP leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden ERP leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

De verschillende vormen van Cloud

Publieke of private cloud voor de eigen ERP-software van het bedrijf? We presenteren enkele cloudmodellen en laten hun voor- en nadelen zien.

Lees verder

ERP-software uit de cloud: een overzicht

U kunt op dit moment cloudgebaseerde ERP-software verkrijgen bij deze softwareleveranciers.

Lees verder

5 voordelen van Cloud ERP software

De 5 voordelen van Cloud ERP software waardoor bedrijven massaal kiezen voor deze manier van installatie.

Lees verder