Leverancier van de maand
Uniconta

Casestudy: Sikkens Center Motshagen

Waarom deze leverancier van paint en non-paint producten kiest voor het ERP systeem van Uniconta.

Bedrijf Sikkens Center Motshagen
Sector Groothandel
Werkzaamheden Leverancier van paint en non-paint producten
Bijzonderheden Vijf vestigingen met drie verschillende systemen
Kiest voor Uniconta via Keda Consult

Case: wat is de situatie?

Sikkens Center Motshagen levert paint en non paint producten aan professionele gebruiker, voornamelijk winkels in ’t Gooi en het Zuid-Westelijke deel van Flevoland. Het bedrijf is voortgekomen uit drie verschillende bedrijven welke in totaal vijf vestigingen betreffen.

Drie verschillende bedrijven betekende drie verschillende systemen voor de administratie. Twee vestigingen werkten met SAP, twee met Basta en één met Microsoft Dynamics AX. Voor het bedrijf was het belangrijk om per vestiging altijd inzicht te hebben in de actuele voorraad. Hierdoor ontstond de noodzaak om de drie administraties samen te voegen tot één centrale administratie.

“In januari ben ik met mijn eisen en wensen op zak gaan onderzoeken welke oplossing het beste bij de vijf bedrijven aansloot.

Directeur-grootaandeelhouder Evert van Uffelen ging op zoek naar een passende oplossing. Hij vond deze in het Uniconta systeem via Keda Consult.

Eisen: waar moet het ERP systeem aan voldoen?

  • De data van drie verschillende systemen samenvoegen tot één systeem
  • Real-time inzage in de voorraadniveau ’s van vijf vestigingen
  • Een vlotte en juiste afwikkeling van de balieverkopen

Resultaat: wat heeft de implementatie opgeleverd?

Om in real-time de voorraad van alle vestigingen te kunnen checken was het nodig om alle administraties samen te voegen tot één administratie. Wanneer een product bij een filiaal niet meer leverbaar is, kan men in de gedeelde administratie nu checken of deze ergens anders nog op voorraad is. Indien mogelijk kan een klant deze direct ophalen bij het andere filiaal of deze kan het producten laten leveren bij het filiaal naar keuze. Een verplaatsing van voorraad kan wordt eenvoudig bijgehouden in het Uniconta systeem.

Verzamelfacturen en balieverkopen

Het is in de klantenkring van Sikkens Center Motshagen gebruikelijk dat de meeste producten worden gefactureerd op verzamelfacturen en via balieverkopen. Om deze functionaliteiten in het Uniconta systeem te verwerken is er gebruik gemaakt van de plugins van Adlevo. Zij leverden de plugins FlxVerzamelfacturen en de FlxBarcodeOrder scan oplossing.

Met de FlxBarcodeOrder plugin kunnen door middel van een barcodescanner de gewenste artikelen van een order worden geplaatst in Uniconta. Het systeem herkent het EAN-nummer en boekt deze van de voorraad af.

“Na de implementatie van de drie systemen naar Uniconta, is 98% van onze klanten tevreden met de factuur” - Evert van Uffelen

In de winkels van Sikkens worden een keer per week of per maand de producten gescand welke worden verkocht en wordt een verzamelfactuur opgemaakt. Binnenkort zal het voor de klant ook mogelijk zijn door middel van incasso te betalen. Dagelijks wordt er een EDI bestand gestuurd met de aankopen van de leveranciers van de vorige dag. De automatisering van een dergelijk proces levert Sikkens enorme tijdswinst op.

Ervaring: hoe was de samenwerking met Keda Consult?

Het punt wat voorop stond was dat de klant onder geen geding last mocht ondervinden van de verandering van het systeem. De grootste uitdaging zat hem in de diverse prijsafspraken met de klanten in de nieuwe oplossing te krijgen. Het uitgangspunt waren de prijslijsten welke als basis zijn gebruikt. Hier zijn de prijsafspraken aan gekoppeld en met Excel bestanden overgezet.

“Mijn grootste zorg was om na de implementatie nog de juiste facturen met de juiste prijzen te kunnen versturen aan klanten.”, zegt Evert van Uffelen.

De keuze voor Keda Consult is onder andere te wijten aan het feit dat zij veel ervaring hebben in het overzetten van data. “Het op de juiste manier converteren van de grote hoeveelheid data is voor ons (Keda Consult) dagelijks werk”.

Sikkens heeft alle modules voor groothandels gekozen om alle artikelen te kunnen leveren. Dit bood wat betreft de data mogelijkheden voor het team van Keda Consult. "Hierdoor hadden we de mogelijkheden beschikbaar om veel data uit de drie verschillende systemen te halen en deze data in Uniconta ingelezen” laat Gert de Vries, Projectmanager & Business Consultant bij Keda Consult, weten.

Nieuwe blog artikelen

Het ERP implementatie plan

Een checklist voor het hele traject van de implementatie van uw nieuwe ERP systeem.

Lees verder

Voorkom dat je ERP implementatie mislukt

Een ERP implementatie mislukt vaak door onnodige fouten te maken. Ontdek hoe je deze fouten voorkomt en een succesvolle implementatie tegemoet gaat.

Lees verder