Casestudy
Casestudy Prodin

Casestudy: Romal

Waarom deze leverancier van draad, kabel, kabelmanagement, connectoren en isolatiematerialen kiest voor het ERP systeem van Prodin.

Bedrijf Romal
Sector Groothandel
Werkzaamheden Leverancier van draad, kabel, kabelmanagement, connectoren en isolatiematerialen
Bijzonderheden Webshop
Kiest voor Prodin

Case

Romal beschikt over een webshop maar werkte met een beperkt content management systeem (CMS). Hierdoor kostte het veel tijd om producten op de website te plaatsen of pagina’s aan te passen. Daardoor konden de artikelpagina’s niet worden uitgebreid en niet worden geoptimaliseerd voor hogere conversies en bijverkoop.

Het tweede probleem lag de verkooporders via de webshop. Wanneer er een bestelling werd geplaatst, werd deze niet direct verwerkt. Deze vertraging in het systeem zorgde ervoor dat bestellingen soms pas later konden worden verzameld en verstuurd. Daarnaast was er altijd een medewerker nodig om deze bestelling handmatig te verwerken.

Eisen

  • Het content management systeem moet in ieder geval beschikken over: productplaatjes, specificatiesheets (pdf), indeling artikelen in webshopstructuur (artikelcategorieën), gerelateerde artikelen (cross sell), alternatieve artikelen, artikelteksten, product specifieke kenmerken waar de klant op moet kunnen zoeken (kleur, type, merk, etc.), voorraad en prijs (klant specifiek).
  • Automatisch bestellingen verwerken

Resultaat

Om aan de gestelde eisen te voldoen heeft Prodin gebruik gemaakt van de nieuwste technologie op het gebied Background Processes (BPROC), Business Connector XML (BCON) en WebServices.

Background Processes (BPROC)

De Background Processes zorgen voor een automatische verwerking van geplande werkzaamheden. Op die manier wordt de content voor de webshop direct gewijzigd en worden de verkooporders vanuit de webshop direct teruggekoppeld.

Business Connector XML (BCON)

De Business Connector XML (BCON) zorgt voor de verwerking van de verkooporders die worden aangeleverd vanuit de webshop. Naast dat dit systeem de order aanmaakt en verwerkt is het dankzij deze software mogelijk om als ‘gast’ een aankoop te doen. Het is niet meer nodig om het hele aanmeldingsproces te doorlopen om een bestelling te doen. Op die manier wordt de drempel om een aankoop te doen verlaagd doordat er minder handelingen vooraf gaan aan het bestellen.

Het proces voor een bestelling van een ‘gast’ ziet er als volgt uit;

  1. Nieuwe klant plaatst bestelling
  2. De order en klant worden automatisch in Prodin aangemaakt
  3. Binnen 15 minuten signaleert de BPROC dat er een nieuwe klant is aangemaakt en genereert een XML-file naar de webshop
  4. De webshop linkt het Prodin relatienummer aan het e-mailadres en stuurt een bericht naar het e-mailadres om een wachtwoord in te stellen.
  5. De klant kan nu inloggen en zijn orderstatus raadplegen

WebServices

Het is mogelijk om als ‘gast’ een bestelling te doen maar om terugkerende klanten een meerwaarde te bieden om zich aan te melden heeft Prodin ook het klantenportaal uitgebreid met een aantal webservices. Zo beschikt de klant altijd over de laatste informatie over onder andere de voorraad, de prijs, de status van hun bestellingen en kunnen ze hun factuurhistorie inzien.

Via het klantenportaal kunnen nu:

  • Gepersonaliseerde aanbiedingen per klant worden gedaan 
  • Projectlijsten worden aangemaakt en in één keer worden besteld
  • 24 uur per dag orders worden aangemaakt
  • Orderstatus en factuurhistorie inzien
Lees meer over:
Casestudy Prodin Romal

Nieuwe blog artikelen

Het ERP implementatie plan

Een checklist voor het hele traject van de implementatie van uw nieuwe ERP systeem.

Lees verder

Voorkom dat je ERP implementatie mislukt

Een ERP implementatie mislukt vaak door onnodige fouten te maken. Ontdek hoe je deze fouten voorkomt en een succesvolle implementatie tegemoet gaat.

Lees verder