Leverancier van de maand
Nedcargo

Casestudy: Nedcargo

Waarom deze leverancier van voeding, drank en retail kiest voor het ERP systeem van Globis.

Bedrijf Nedcargo
Sector Logistiek / Dienstverlening
Werkzaamheden Vervoert voornamelijk voedsel, dranken en kleinhandel
Bijzonderheden 9 magazijnen, 150 vrachtwagens
Kiest voor Globis

Case: wat is de situatie?

Nedcargo is een logistieke dienstverlener met 6 magazijnen in Nederland en 3 in België. De 9 locaties zijn samen goed voor meer dan 260.000 m² aan opslagruimte. Het bedrijf vervoert voornamelijk voedsel, dranken en kleinhandel. De producten worden af en aan gereden met behulp van een vrachtwagenvloot die bestaat uit zo’n 150 trucks. Deze verdiensten waren in 2015 goed voor een omzet van meer dan 100 miljoen euro. Binnen Nedcargo wordt er onderscheidt gemaakt tussen drie onderafdelingen; logistiek, verzending en binnenscheepvaart. 

Ieder bedrijf of onderneming moet blijven innoveren, zo ook logistieke dienstverleners. Naast het vernieuwen van het aanbod aan producten of diensten moeten ook de technische platformen constant worden verbeterd. Om de concurrentie een stap voor te blijven besloot Nedcargo deze sprong voorwaarts te maken. 

“We willen het verschil maken voor onze klanten door proactief mee te denken over supply chain optimalisering. Daar speelt IT een steeds belangrijker rol in. Om onze dienstverlening verder uit te breiden, hadden we nood aan ERP-functionaliteit”, vertelt Roderick de la Houssaye, algemeen directeur van Nedcargo.

Nedcargo was op zoek naar een productieketenoplossing met een stevige basis. Vervolgens moest er een applicatie worden ontwikkeld die de klanten de mogelijkheid biedt om hun klantendienstverlening uit te besteden. Het passende technische kader en de omgeving vond men bij ERP leverancier Globis. 

 “We hebben in totaal een tiental partijen uitgenodigd om hun oplossing voor te stellen. Belangrijk voor ons was een systeem te vinden dat flexibel is. Data-uitwisseling wordt stilaan de kern van supply chain management. Dan heb je applicaties nodig die makkelijk kunnen linken met andere, en waarmee je eenvoudig kan op- of neerschalen. Ook de specifieke afhandeling van bijvoorbeeld accijnsadministratie moest in de oplossing geïntegreerd kunnen worden. Uiteindelijk hebben zowel de flexibiliteit van de oplossing als het ondernemerschap bij Globis ons overtuigd”, verklaart Roderick de la Houssaye zijn keuze.

Eisen: waar moet het ERP systeem aan voldoen?

  • Nedcargo wil een applicatie die hun klanten de mogelijkheid biedt om de klantendienstverlening volledig uit te besteden. 

Resultaat: wat heeft de implementatie opgeleverd?

De gewenste oplossing die de naam Order Desk kreeg werd binnen 6 maanden na contractondertekening geleverd. Vanaf de eerste kennismaking tot aan implementatie heeft het nog geen jaar geduurd. De GlobisOnline ERP Cloudoplossing draait nu samen het warehouse management systeem (WMS) van Van Boxtel, de planningssoftware van Quintiq en het financiële pakket van Exact. 

Electronica data interchange 

De uitwisseling van berichten en documenten tussen Globis, Nedcargo en eindklanten wordt verzorgd door de Electronic data interchange (EDI) van Descartes. Het zijn zowel de orders, de orderbevestigingen als de digitale facturen dat met behulp van deze oplossing worden verzonden. 

De eerste klant die met Order Desk wilde werken was Disaronno, producent van sterke dranken en likeur. Er kwam geen maatwerk aan te pas maar de sector waarin het bedrijf werkzaam is, vereist dat er een aantal specifieke business rules moesten worden ingebouwd. 

“Die flexibiliteit om aanpassingen te doen in de business rules, was een grote troef”, vindt Roderick de la Houssaye.

Gescheiden factuurstromen

Het is voor de klanten, zowel retailers als zelfstandigen, van Disaronno mogelijk om een order automatisch te plaatsen door middel van EDI maar kunnen ook per email of per telefoon een bestelling doorgeven. Deze orders worden geregistreerd in het Globis systeem en vervolgens direct doorgestuurd naar het WMS, waar het weer wordt omgezet in een pickorder. 

Wanneer de goederen zijn geleverd handeld Globis ook de facturatie af. Als logistieke dienstverlener weet men exact waar en wanneer de goederen zijn afgeleverd. Een logische stap in dat proces is om deze informatie te gebruiken voor facturatie, voorraadadministratie en in de toekomst ook voor forecasting.

De afhandeling van de orders gaan rechtstreeks via Nedcargo. Disaronno ontvangt vanuit Pentaho, de Business Intelligence software van Globis, iedere dag een rapport met een overzicht van de belangrijkste cijfers als het aantal verkochte units, omzet en aanvullende gewenste informatie.  

“Het grote voordeel voor onze klanten is dat wij hen volledig ontzorgen op het vlak van customer service. De volledige afhandeling van bestelling tot en met facturatie ligt bij ons. Wij krijgen in de Globis Order Desk een volledig overzicht van alle orders, de klant ziet uiteraard enkel zijn eigen data. Alsof hij in zijn eigen ERP-omgeving werkt. 

Naast Disaronno is nu ook producent van visconserven John West aangesloten op het platform en binnenkort komt Landal GreenParks, uitbater van een 70-tal vakantieparken, er eveneens bij.

Ervaring: hoe verliep de samenwerking met Globis?

Bij de live gang van het nieuwe systeem zorgde vooral de specifieke regelgeving voor bijvoorbeeld accijnsadministratie voor een kleine hobbel in de weg. Het finetunen van het systeem nam twee à drie weken in beslag en de applicatie draait helemaal zoals het hoort.   

De tijd waarbinnen de implementatie moest worden afgerond was zeer krap. Daarbij kwam nog eens het feit dat er zowel met Nedcargo als Disaronno moest worden afgestemd voerde de druk alleen nog maar meer op.  “Op 1 april moesten de eerste orders en leveringen door het systeem gaan, en dat is gelukt”, bevestigt Roderick de la Houssaye.